Echtpaar Mireille van Gent (marketing en communicatie) en Joost Krowinkel (verkoop en advies) zet de lijnen uit binnen Van Gent Banden-Wielen. Beiden zijn sinds 2015 eigenaar van het bedrijf. Banden bieden veiligheid, uitstraling én beleving. De passie en het plezier zie je terug bij alle werknemers binnen het bedrijf. Dit leidde tot een mooie blijk van waardering vanuit de branche: VACO-leden verrasten Van Gent in 2018 met een certificaat voor goed werkgeverschap.
BIO
Bedrijf: Kees van Gent Banden – Wielen
Sinds: 1967
Plaats: Wijchen
Product: Banden, wielen, service en bandenhotel
Kees van de Grint -oud bandenadviseur van toenmalig wereldkampioen Michael Schumacher- zorgde er jaren geleden voor dat Joost volledig in de ban raakte van de wereld van banden. Daar ontstond het idee dat de band er niet alleen is om je auto in beweging te krijgen, maar dat deze ook zorgen voor veiligheid, decoratie en topprestaties. We zien de passie terug in het bedrijf, klantbenadering en dienstverlening.
Banden en wielen
Specialismen Van Gent Banden -Wielen
Joost: ‘Mijn team en ik hebben een enorme passie voor banden en wielen, en dan het liefst zo breed mogelijk. Dit varieert van banden voor personenwagens en oldtimers, tot sportwagens en zelfs For mule 1-banden.’ Mireille vult aan: ‘We willen overbrengen wat het belang van een band onder een auto is.’ Joost legt uit: ‘Je kunt nog zo’n goede auto hebben, maar als daar een verkeerde band onder ligt gaat die auto nooit lekker rijden. Belangrijk hierbij zijn de bandenspanning en het juiste advies. Een goede band leidt tot veiligheid, rijcomfort en een kortere remweg. Tegenwoordig is ook het geluid van een band belangrijk. Er zijn immers meer elektrische auto’s.’ Mireille: ‘En met de nieuwste en modernste apparatuur zijn we ook specialist in uitlijnen en balanceren.’
Geen concessies aan veiligheid
Mireille: ‘Bij de aanschaf van nieuwe autobanden moet je nooit concessies doen; de banden vormen het enige contactvlak met de weg, letterlijk ter grootte van één A4. Uiteindelijk vervoer je met je auto je meest dierbare en kostbare bezit, namelijk je gezin en jezelf.’ Joost: ‘Je ziet in de Formule 1 hoe belangrijk het is dat de banden de juiste spanning, temperatuur en het juiste profiel hebben. Deze zaken leiden tot de beste grip, besparing van brandstof en dus optimale prestaties. De ontwikkeling van autobanden is dan ook gebaseerd op de Formule 1. We zien daarnaast dat mensen tegenwoordig hun auto willen personaliseren. Dit doen ze bijvoorbeeld met velgen die in allerlei kleuren en designs verkrijgbaar zijn. We hebben een groot aanbod aan velgen in onze showroom. Daarbij adviseren we onze klanten op gebied van velgen, ook in combinatie met de juiste band’.
Een warm welkom
Een open werkplaats
Mireille: ‘Service staat voor klantvriendelijkheid, het beste advies en een warm welkom. De drempel hier is laag, we willen een fijne sfeer creëren.’ Joost: ‘Wachten is niet erg, als we het maar zo aangenaam mogelijk maken. We willen de mensen hier meenemen in de wereld van banden en wielen.’ Mireille met een knipoog: ‘En we zien de laatste jaren steeds meer vrouwen binnen komen, daar neemt de interesse blijkbaar ook toe. Mensen zijn bovendien steeds beter voorbereid, omdat alles online te vinden is. Wij zijn volledig transparant in wat we bieden. De open werkplaats is een mooi symbool van deze transparantie.’
Beweging en dynamiek
Mireille: ‘Voor de meesten zijn het banden, voor ons is het een wereld. De wereld van merken, profielen, velgen, winter- en zomerbanden en 4-seizoenenbanden. Daarbij kijken we altijd naar de wettelijke voorschriften en uiteraard geven we advies. Banden staan voor beweging en dynamiek. Dit zijn ook de uitgangspunten van ons beleid. We blijven in ontwikkeling en streven ernaar ons te blijven verbeteren. In deze markt is het onze taak én onze service om voortdurend nieuwe informatie tot ons te nemen en vervolgens naar onze klant over te brengen. Bij ons klant zijn betekent meer.’
Teamprestaties
Mireille: ‘Het team heeft dezelfde passie voor banden en wielen als wij. Onze monteurs hebben bijvoorbeeld elke dag klantcontact. We zeggen altijd: behandel een klant zoals je zelf ook behandeld wil worden. Zeker in deze tijd vinden we het belangrijk dat we onze klanten altijd vriendelijk te woord staan. Dat geldt voor al onze medewerkers.’ Joost: ‘Samen met al onze medewerkers hebben we onze jaarlijkse barbecue en het bowlinguitje. Bij ons zijn we geïnteresseerd in de mensen; dit laten we bijvoorbeeld zien wanneer iemand ziek is of een jubileum viert.’ Mireille: ‘Een kleine attentie heeft vaak een groot effect.’
Het bandenhotel
Bandenopslagmodule
Joost: ‘Wij ontzorgen onze klanten (particulieren en autodealers uit de regio) als gaat om het opslaan van bandensets. Op het moment dat de klant zijn banden nodig heeft, zorgen we dat deze klaarliggen om gemonteerd te worden. Bovendien zorgen we ervoor dat de sets gewassen en in optimale conditie zijn voordat we ze op de auto monteren. Daarbij verzorgen we het transport naar de dealer en na de bandenwissel halen we de gewisselde set weer op. Dit regelen we via onze Bandenopslagmodule. Hiermee roept zowel de dealer als particulier online zijn set af en plant hij een afspraak in. Wat we hier hebben kun je dus zien als een dynamisch bandenhotel.’
INFOBLOKJE
- Joost bedacht de benaming Tyre King als eigentijdse ondertitel voor het bedrijf
- Het bedrijf bestaat al sinds 1967 en begon in Nijmegen als bandenspecialist
- De winter is aanstaande, tijd dus voor de bandenwissel
- De wekelijkse hapjesschaal op vrijdagmiddag mag niet ontbreken bij Van Gent
Tekst: Joep Peters
Fotografie: Kees van Gent Banden – Wielen