Naam: | Jeroen Lever |
Leeftijd: | 59 jaar |
Woonplaats: | Weurt |
Beroep: | Eigenaar Kaliber Adviseurs/belastingadviseur |
Naam: | Bart Veerbeek |
Leeftijd | 31 jaar |
Woonplaats: | Nijmegen |
Beroep: | Eigenaar Kaliber Adviseurs/belastingadviseur |
Tijdig fiscaal advies als noodzaak
Kaliber adviseurs uit Beuningen is een modern en dynamisch belastingadvieskantoor, dat opereert op een markt met veel doelgroepen, waar automatisering en bedrijfsopvolging steeds belangrijker worden. Het bedrijf staat dicht bij zijn klanten en werkt zo laagdrempelig mogelijk. Iedereen neemt er de telefoon op.
Ondernemerschap
Jeroen Lever vertelt dat belastingadvies betekent dat je als bedrijf voortdurend in beweging bent. “Flexibiliteit is enorm belangrijk in ons vak, want met name jongere klanten zijn dat zelf ook en werken bijzonder snel.” Bart Veerbeek geeft aan dat je je in hun vak continue moet aanpassen aan de klant, de tijd en het moment van de dag. “Onze klanten verwachten dat alles sneller gaat en soms moeten we hen daarin wat afremmen. Daarnaast is het belangrijk dat we anticiperen op vragen van onze klanten. Van oudsher deden we taken als aangiftes en bedrijfsadministratie achteraf. Om financiële ontwikkelingen te duiden moet je er echter bijtijds bij zijn, bijvoorbeeld als het gaat om financieringsaanvragen. Dan zijn we betrokken bij het hele traject. Als het gaat om fiscaal advies is er een constante betrokkenheid bij het bedrijf en de plannen van onze cliënten. Daar zijn we bijzonder proactief in.”
“Fiscaal advies moet tijdig gebeuren, daarom zorgen we dat we onze klanten écht kennen”
Kennis
“Door het oerwoud van regelgeving waarbinnen we opereren, is het noodzakelijk dat we altijd alles willen weten”, vertelt Jeroen. “Voor onze klanten is veel informatie weliswaar online beschikbaar, maar voor een goede toepassing daarvan is meestal wel een verdiepingsslag nodig. Online kennis brengt voor ondernemers een risico met zich mee: ze denken dat ze dingen kunnen doen die eigenlijk niet kunnen. Proactief advies is cruciaal en daarvoor moet je als belastingadviseur naast de ondernemer staan.” Bart: “Daarom werken we nu met vijf mensen en zoeken we nog een zesde collega. In een klein team werk je heel hecht en intens samen. Vooral bij grote dossiers hebben Jeroen en ik uitgebreid vooroverleg en tijdens het traject houden we elkaar op de hoogte en scherp. Samen bepalen we de strategie en bespreken die met de klant en ieder lid van ons team kent alle klanten.”
Leiderschap
Jeroen en Bart geven aan dat alle teamleden elkaar in hun waarde laten. “We werken hier informeel samen en schenken onze medewerkers vertrouwen. We laten hen erg vrij. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen taak, maar als het druk is nemen we elkaars taken ook over. Delegeren doen we weinig. We stellen alleen de prioriteiten en stemmen die uitgebreid af met het team. Vaak bespreken we zaken informeel tijdens onze gezamenlijke lunch en tussen het werk door. Op vrijdag hebben we overleg met ons tweeën. Dan nemen we beslissingen.
“Belastingadvies is voortdurend zoeken naar de grenzen van het fiscaal recht”
Innovatie
“We halen vooral steeds meer uit automatisering en werken steeds meer met analyses”, vertelt Bart. “Met name bij onze grote klanten is steeds meer dataverwerking nodig en daar hebben we ons dan ook op ingericht. Daardoor kunnen we eerder bijsturen en dat vereist onze toenemende adviesrol ook.” Jeroen: “De belastingdienst wendt steeds meer verantwoordelijkheid af op de belastingadviseurs. Wij gaan echter wel uit van onze eigen kracht. Het gebruik van data helpt ons volop om, binnen de bandbreedte van de wet, te zoeken naar de beste oplossing voor de klant.”
Continuïteit
Jeroen heeft nog steeds veel plezier in zijn werk. “Ik wil het liefst door tot mijn pensioen, maar begin wel langzamerhand te minderen.” Bart knikt. “Daar waar Jeroen afbouwt, ben ik van maandag tot en met zaterdag bezig en daarnaast ben ik ook actief in netwerken en ondernemersverenigingen. Ik zoek actief naar nieuwe klandizie om verder te groeien. Echt groot wil ik echter niet worden; ik wil het overzicht behouden, de klant direct blijven aanspreken en ook aanspreekbaar blijven!
Tekst: Rogier van Lith