Toen in 1965 vader Peters, grondlegger van de ANAC, zag dat steeds meer mensen auto’s gingen rijden, nam hij de beslissing om voor de boerderij van zijn bedrijf een benzinepomp te plaatsen. Eén pomp werden er twee en langzaamaan groeide het bedrijf uit tot wat zij nu is. Met 10 autowasstraten in Nederland, 4 in België, 4 benzinestations en een Self Storage werken de 300 medewerkers elke dag aan een continue verbeterslag in de optimale klantbeleving.
BIO
Familie: Peters
Locatie: Nijmegen
Bedrijf: ANAC
Actief sinds: 1965
Product: Autowasstraten, benzinestations, self storage
“Met name in de wasstraat ontwikkeling hebben we een trendsettende rol gespeeld in Nederland en in België,” vertelt huidig eigenaar Lex Peters. “Ik ben techneut in hart en nieren en vind het leuk om dingen te blijven ontwikkelen en beter te maken. En daar blijft ANAC in investeren. Er zijn ondernemers die het spel spelen om de knikkers, wij spelen het spel omdat we het spel gewoon leuk vinden. Dat is een hele andere mindset.”
Klantervaring is leidend
“Samen met 2 broers heb ik het bedrijf in 1985 overgenomen van mijn ouders. Dat was toen een benzinestation met garagebedrijf. In 1991 is daar een wasstraat bij gekomen.
Direct vanaf het begin hebben zijn we op zoek gegaan naar alle mogelijke verbeteringen van het wasproces. Ik heb mijn schouders eronder gezet en ben gaan sleutelen. Zo hebben we de wasstraat verder doorontwikkeld en steeds beter gemaakt. Daar ligt ons hart: de continue zoektocht en doorontwikkeling om de klantervaring beter te maken. En van één in Nijmegen zijn het nu 14 wasstraten in totaal. Vijf jaar geleden heb ik alle aandelen van mijn broers overgenomen. Om nog beter te functioneren hebben we als organisatie een hele professionaliseringsslag gemaakt. Dat is het moment dat Cristel, na een stevige vacatureronde, bij ons is gekomen. Qua normen en waarden zitten we heel mooi in elkaars verlengde. Ik ben dan wel de eigenaar, maar Cristel heeft, als algemeen directeur, de dagelijkse leiding.”
“Dat mensen graag bij je komen, maakt me blij.”
Het moet 100% kloppen
“ANAC was wereldkampioen brandjes blussen,” vult Cristel aan. “Een echt familiebedrijf waarin iedereen hard werkte, maar waar het ontbrak aan structuur. Daar zijn we aan gaan werken. We proberen het op alle gebied 100% kloppend te krijgen, 95% daarvan hadden we zo voor elkaar, het zijn die laatste 5% die de meeste energie kosten, daar werken we elke dag met aandacht aan volgens het KIES principe: Klantgericht, Innovatief, Eerlijk, Samen.”
Trendsettend
Lex: “We werken daarin tot ver achter de komma. Elke cent gaat terug in de doorontwikkeling van ons product en dat loont. ANAC is opgenomen in de Amerikaanse Carwash Hall of Fame. Zelf ben ik uitgenodigd om deel te nemen aan een internationale groep autowasstraat ondernemers die eens in de zoveel tijd bijeen komen om ideeën uit te wisselen. We blijven innoveren en kijken daarin wereldwijd. Je kunt immers van heel veel mensen nog heel veel leren. En dat stimuleert.”
Tekst: Chantal Fransen Fotos’ ANAC Carwash