Voor de derde keer dit jaar werden we hartelijk ontvangen op Basisschool De Vuurvlinder in Beuningen. Dit keer door Dirk Grutters, die lesgeeft aan Groep 6. En ICT-coördinator is.. Én na schooltijd ook nog eens schaakles geeft aan leerlingen. Kortom: een bezige bij op De Vuurvlinder!
Met een lach de dag beginnen
‘De Vuurvlinder is een vrij jonge school en ontstond na de fusie van De Fontein en De Beundert. Veel collega’s werkten eerst op een van deze scholen, ik werkte voorheen op De Fontein. Inmiddels zit ik zo’n 26 jaar in het basisonderwijs. Ik begon op mijn 22e, dat was op basisschool De Duivendonck in Ewijk. In al die jaren heb ik in deze regio lesgegeven. Ik vind het mooi wanneer mijn leerlingen ’s ochtends vroeg met een lach op het gezicht binnenkomen.’ Lachend: ‘Bij de een is die lach wel wat groter dan bij de ander. En natuurlijk vind ik het mooi wanneer ze met een smile weer naar huis gaan. Plezier hebben, op een fijne manier leren, dat is belangrijk. Het klimaat moet goed zijn, iedereen moet zich hier veilig voelen en het gevoel hebben dat hij of zij ertoe doet en inbreng heeft. Dat is de basis voor goed onderwijs.’
Groep 6 blinkt uit in creativiteit
‘Ik geef nu drie dagen in de week les aan Groep 6. Op woensdag, donderdag en vrijdag sta ik voor de klas, op maandag en dinsdag is dat mijn collega Femke. Deze groep kinderen ziet elkaar. Er is weleens wat aan de hand, maar ze helpen elkaar uiteindelijk altijd. De kinderen tonen veel initiatief en laten elkaar in hun waarde. Ze zijn ook nog eens super creatief, bijvoorbeeld in de spelletjes die ze buiten bedenken. Daarnaast werken we in thema’s in het atelier. We zijn bijvoorbeeld al weken bezig aan een uitvinding om het milieu te redden. Een leerling heeft bedacht dat we een enorme stofzuiger buiten de dampkring hangen, die alle CO2 opzuigt. En een ander heeft een systeem bedacht om water van daken op te vangen. Dit kun je dan gebruiken om te douchen of door te spoelen. Bovendien wordt het gezuiverd, zodat je het ook weer kunt drinken.’
ICT’er en schaakleraar
‘Toen ik 26 jaar geleden begon als leraar, waren er met een beetje geluk 5 of 6 computers op school. Het heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen, nu heeft elk kind in de groepen 4 tot 8 een eigen device. Het krijtbord is ingeruild voor een digiboard. Vanaf de meivakantie ben ik begonnen met het geven van schaakles aan kinderen. Er zijn leerlingen die na schooltijd schaakles volgen, aan het einde van het jaar organiseren we een schaaktoernooi waar ze een beker kunnen winnen.’
“Toen ik 26 jaar geleden begon als leraar, waren er met een beetje geluk 5 of 6 computers op school”
Het belang van ICT op een basisschool
‘Ook ben ik de ICT-coördinator op De Vuurvlinder. Ik regel dat alles goed werkt, ben het aanspreekpunt voor de helpdesk én ben onderwijsinhoudelijk bezig. Het is belangrijk dat de apps die we bij onze methodes gebruiken goed werken en aansluiten bij ons onderwijs. De leerlingen maken oefeningen in de applicatie, deze kijkt de antwoorden na. Als leerkracht bekijk ik vervolgens hoe de leerlingen het gemaakt hebben en zie ik de voortgang en aandachtspunten. ICT zorgt voor gepersonaliseerd leren, applicaties schakelen het niveau automatisch op of af. Hierdoor sluit het onderwijs beter aan op de leerlingen. Met andere woorden: als je wat voor je neus krijgt wat je goed kan, dan voelt een leerling zich capabel én uitgedaagd om een moeilijkere opdracht te doen. Je moet wel constant je onderwijs blijven monitoren en je afvragen of zo’n applicatie doet wat je ervan verwacht. Ook is het belangrijk om te weten hoe je een dashboard leest en hoe de ICT-vaardigheden van de docenten zijn.’
De Vuurvlinder zet nu al in op Digitale Geletterdheid
‘Digitale Geletterdheid houdt in dat je je op alle gebieden enigszins kan redden met een computer. Daarbij zijn je informatievaardigheden belangrijk: hoe vind ik digitaal de informatie die ik daadwerkelijk zoek? En hoe betrouwbaar is deze? De overheid gaat dit over enkele jaren in de wet opnemen. Wij hebben als stichting gezegd dat dat de leerlingen dit nu al moeten kunnen en zijn al actief bezig met het optuigen van een leerlijn Digitale Geletterdheid. De valkuil is te denken dat kinderen bijvoorbeeld al weten hoe ze met Office werken, omdat ze nou eenmaal veel achter de computer zitten. Ik denk onze aanpak ervoor zorgt dat leerlingen digitaal goed zijn toegerust. Onze leerlingen zijn al vaardig en worden nog vaardiger. Uiteindelijk moeten ze weten hoe met ICT om te gaan, om straks in de maatschappij goed te kunnen functioneren.’
Tekst en foto: Joep Peters