Bij MoldBrothers in Wijchen worden siliconen (custom)mallen en andere tools ontwikkeld voor de voedingsmiddelenindustrie. Het jonge, bevlogen bedrijf is in 2018 opgericht door twee broers Stijn en Joost Sommerdijk met een passie voor horeca.
Met maar liefst 4000 klanten verspreid over 74 landen heeft het bedrijf de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. Er werken inmiddels 14 mensen bij MoldBrothers. Met hun horeca-tools geven zij (chef)koks de vrijheid om authentieke en verrassende verhalen mee te geven aan gerechten.
Geschiedenis
“We zijn ooit begonnen in de garage van mijn ouders”, vertelt Joost. “Om startkapitaal te verwerven hebben Stijn en ik onze playstation verkocht. Ideeën voor siliconenmallen hadden we genoeg. Een markt die vooral beheerst wordt door standaardmallen. Wij zagen meer toekomst in gepersonaliseerde mallen waarmee we ons ook wilden onderscheiden in de markt. Ons eerste klant was Jermaine Rozario van Restaurant Rozario uit Helmond die wel oren had naar onze producten en er ook potentie in zag. Nadat hij onze producten had gepost op Instagram werd de belangstelling gewekt bij andere chefs. Al snel kregen we meer aanvragen waardoor we binnen de Benelux flink groeiden. Maar toen kwam corona en waren de restaurants gesloten. We zijn ons toen gaan richten op het buitenland. In de tussentijd zijn op zoek gegaan naar chefs die onze producten konden promoten. Inmiddels hebben we zo’n 200 chefs door hele Europa die onze custom made producten toepassen en promoten via sociale media. Voor ons het belangrijkste kanaal om onze producten aan de man te brengen. Naast de custom made silliconenmallen hebben we inmiddels een webshop met een aantal standaardproducten waar veel vraag naar is”, aldus Joost.
“De kunst is om je natuurlijk te blijven onderscheiden in de markt”
Onderscheid
“De kunst is om je natuurlijk te blijven onderscheiden in de markt. Dat doen we door maatwerk te bieden aan de meest veeleisende chef-koks. Wij begrijpen dat elk gerecht uniek is, en daarom zijn onze siliconenmallen ontworpen om aan de specifieke behoeften van de chef-kok te voldoen. Of het nu gaat om het creëren van individuele porties, complexe vormen of op maat gemaakte ontwerpen. Doordat we een ontwerpstudio en ook producent zijn, kunnen we die ideeën van de klant gemakkelijk vertalen naar een vorm. En het bijzondere aan ons proces is, vergeleken met hun, dat we eigenlijk mallen vanaf 10 stuks rendabel kunnen aanbieden. Ons team van 3 D Designers met behulp van moderne 3 D printers en spuitgietapparaat werkt hierbij nauw samen met chef-koks om ervoor te zorgen dat elke mal perfect is afgestemd op het beoogde gerecht.”
Test Kitchen
“We hebben ook een test keuken om altijd connected te blijven met de keuken. Het is ons gastronomische testlab om inspiratie te genereren en ervoor te zorgen dat al onze producten zorgen voor een ultieme ervaring. Voor chefs, en door chefs. Voor ons is de binding met de chef het allerbelangrijkste. Want als wij niet meer weten wat de chef belangrijk vindt, dan verliezen we onze meerwaarde. Samen met de chefs zoeken we naar bereidingen die schuren tegen het randje van onmogelijk, maar altijd een verbluffend resultaat opleveren. Dit presenteren we vervolgens op Instagram naar onze klanten om hen te inspireren. Zelf laten we ons vaak inspireren door de natuur. Laatst hebben we een mal gemaakt in de vorm van een herfsttak. We proberen met onze mallen in te spelen op de seizoenen herfst, winter, lente en zomer. Wat dat betreft is de sky the limit”, vindt Joost.
Testen
Voordat de mallen op de markt komen, worden de prototypes, eindproducten en complete gerechten uitvoerig getest in de Test Kitchen. “We streven naar perfectie en kwaliteit”, licht Joost toe. “Een product gaat pas de deur uit als het aan alle eisen voldoet.” Siliconenmallen zijn volgens Joost een onmisbaar hulpmiddel geworden voor keukenchefs over de hele wereld. Of het nu gaat om het maken van verfijnde desserts, elegante hors d ‘oeuvres, of zelfs unieke ijscreaties, siliconenmallen spelen een cruciale rol in de keuken.
Kwaliteit en Veiligheid
Bij MoldBrothers staat kwaliteit hoog in het vaandel. Joost: “We gebruiken alleen hoogwaardige, door de FDA goedgekeurde siliconenmaterialen die veilig zijn voor voedselcontact. Dit zorgt ervoor dat de siliconenmallen niet alleen functioneel en duurzaam zijn, maar ook volledig veilig voor gebruik in de keuken. Als Moldbrothers streven we naar voortdurende innovatie en blijven nieuwe technologieën en ontwerpen verkennen om de mogelijkheden in de keuken te vergroten. Zo introduceren we begin 2024 een siliconenlijn voor de patisserie.
Toekomst
MoldBrothers heeft zich gevestigd als een essentiële partner voor keukenchefs die streven naar precisie en creativiteit in hun gerechten. Met maatwerk, kwaliteit, veiligheid en innovatie als kernwaarden blijven ze de norm stellen in de wereld van siliconenmallen. Met deze visie is het bedrijf in 6 jaar tijd fors gegroeid en is de huidige locatie aan de Havenweg in Wijchen te klein geworden. “Op loopafstand hebben we een nieuw pand gevonden wat ze nu aan het verbouwen zijn en wij per 1 december willen betrekken. In dit pand krijgen we meer ruimte voor onze medewerkers en designafdeling. De productieruimte gaat van 150 m2 naar 600 m2. Waardoor we meer en efficiënter kunnen produceren gezien de wereldwijde vraag naar onze producten.”
Tekst: Loet van Bergen Fotografie: MoldBrothers