We spraken met Chantal Peters over het succes van De Papierfabriek en EKI. EKI levert onder andere afdicht-strips voor kozijnen, de automotive-industrie en medische mondkapjes in heel Europa. In de Papierfabriek vinden vooral grote evenementen, fotoshoots en tv-opnames plaats. En dat allemaal op een terrein van ruim 65.000m², waar duurzaamheid centraal staat en een team van 45 mensen bijdraagt aan de successen en de unieke bedrijfscultuur.
Bio
Bedrijfsnaam: Papierfabriek / EKI
Vestiging: Nijmegen
Aantal medewerkers: 45
Branche: Evenementenbranche / kunststofverwerking
Teamactiviteiten
‘We hebben het laatste jaar veel verantwoordelijkheden bij de medewerkers neergelegd. Veel productiebedrijven werken vrij traditioneel en in lagen. Wij zijn er nu veel meer een platte organisatie van aan het maken, waarbij mensen meer betrokken worden bij beslissingen. Het maken van plezier is ook een onderdeel van deze cultuuromslag. Elke maandag komt bijvoorbeeld een personal trainer langs. We staan dan zwetend op de vloer en werken gezamenlijk aan onze conditie. Daarnaast hebben we elke maand een teammeeting die we afsluiten met een borrel. Dit zijn ook gelegenheden om elkaar privé te spreken. De cultuuromslag en digitalisering zorgden eerst voor wat weerstand en onzekerheid bij onze medewerkers. We hebben hen daarom een coaching traject aangeboden. We zien nu dat mensen opbloeien, de veranderingen waarderen en ook het verschil merken. Het is mooi als de mensen dit vervolgens ook enthousiast komen vertellen, daar doe je het uiteindelijk voor!’
“Als je niet deelt, kun je ook niet vermenigvuldigen”
Kansen grijpen
‘We hebben in coronatijd niet zozeer gekeken naar de belemmeringen, maar vooral nagedacht over wat nog wel kon. We hebben bijvoorbeeld de krachten gebundeld met een ander ondernemer in de evenementenbranche. Dit leidde tot een geheel nieuw horeca-concept; Proefdruk. Hiervoor selecteerden we de beste Restaurants van Nijmegen, die in de Papierfabriek gezamenlijk binnen 2 weken tijd het grootste pop-up restaurant van Nederland hebben neergezet. In 10 weken tijd ontvingen we zo’n 7000 gasten. En met EKI wonnen we de innovatieprijs voor beste B2B website van Nederland. We hebben er toen voor gekozen om het gewonnen bedrag te schenken aan een andere genomineerde. Zij konden het geld beter gebruiken, bijvoorbeeld voor het maken van impact met hun bedrijf. Ik zeg altijd: als je niet kan delen, kun je ook niet vermenigvuldigen’.
Delen en inspireren
‘We zetten vol in op duurzaamheid en digitalisering. Zo proberen we klaar te zijn voor de toekomst, we verwachten dan ook dat dit zich dat straks uitbetaalt. We zijn bijvoorbeeld door de digitalisering nu al in staat om steeds simpeler en sneller te werken. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in verduurzaming van het complex door inzet van warmtepompen en zonnepanelen. Qua energie zijn we inmiddels zelfvoorzienend en bovendien maken 800 gezinnen hier in de regio gebruik van onze groene stroom. We hebben daardoor enorme kostenbesparingen gerealiseerd en zijn niet meer afhankelijk van het gas. De Papierfabriek en EKI plukken de vruchten van de investeringen die zijn gedaan op gebied van mensen, duurzaamheid en technologie. En dat wat we hebben geleerd, delen we graag met andere bedrijven. Het is namelijk nooit te laat om te starten met innoveren. Hopelijk inspireren wij andere ondernemers met onze manier van denken.’
Tekst: Joep Peters
Foto: Papierfabriek / EKI