In 1881 besluit Willem Nooteboom om met zijn eigen smederij aan de slag te gaan. Het betekent de geboorte van familiebedrijf Nooteboom. Nu -ruim 140 jaar en 5 generaties later- voorziet Nooteboom Trailers B.V. bedrijven wereldwijd van innovatieve oplossingen voor uitzonderlijk wegvervoer. Naamdrager en Algemeen Directeur Marinka Nooteboom vertelt over deze nichemarkt, de internationale expansie en de erkenning die het bedrijf regelmatig krijgt voor haar producten en marktbenadering.
Het transport van de 21e eeuw
‘Wat we steeds meer zien is de digitalisering in het transport. In het verleden reden we van A naar B, nu optimaliseren we de logistiek en het transport met behulp van technologie. Onze sector staat op dat vlak aan de vooravond van verdere digitalisering. De traditionele transportsector en het personenvervoer lopen op dat vlak ver voor op de sector van het uitzonderlijk wegtransport. Er is voor ons dus nog een wereld te winnen. Onze klanten zijn voornamelijk beroepsvervoerders en eigen vervoerders, zoals bijvoorbeeld wegenbouwbedrijven. Nooteboom faciliteert deze bedrijven met het vervoeren van machines en materieel. Een voorbeeld: Onze trailers vervoeren de wieken van windmolens, die in enkele decennia tijd zijn gegroeid van een lengte van 30 meter naar inmiddels 90 meter of meer. Dat is overigens een duidelijke ontwikkeling; wat we vervoeren wordt steeds langer, breder, hoger en zwaarder. Belangrijke zaken tijdens de productontwikkeling zijn veiligheid en stabiliteit. Met behulp van technologie zijn we in staat om de stabiliteit en sterkte van onze trailers in het ontwerpstadium te simuleren. Daarnaast testen we uitvoerig in de praktijk, waarbij we nagaan we of deze resultaten overeenkomen met die uit de simulaties. Tot slot wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Dit zit hem zowel in onze eigen gebouwen als ook in het ontwerp van de trailers. Volgend jaar introduceren we weer enkele baanbrekende productinnovaties. Deze helpen onze klanten een bijdrage te leveren aan een duurzamere wereld én kosten te besparen.’
Uitzonderlijk vervoer de grens over
‘Het grootste deel van wat we verkopen rijdt in Europa rond. Maar ook in landen als Japan en Chili kom je onze trailers tegen. We zijn inmiddels in ruim 100 landen actief. Onze voertuigen voor het uitzonderlijk wegvervoer hebben een vlucht genomen in de jaren 50. Na de watersnoodramp was er bijvoorbeeld behoefte aan materieel voor de Deltawerken. Er waren middelen nodig om bouwmachines, baggermachines en grondverzetmachines te transporteren. De vorige generatie heeft vervolgens de internationale stap gemaakt en legde contacten met Duitsland, Engeland, België en Frankrijk. Dit was het begin van de internationale uitbreiding. De strategie destijds was gebaseerd op 5 producten, 5 landen.’
Nominaties en awards
‘We willen niet de grootste zijn, wel de beste. Dat bewerkstelligen we onder meer met onze baanbrekende innovaties, waarvoor we vele patenten en awards hebben ontvangen. Dit soort zaken gaat opvallen, net zoals een vrouw aan het stuur trouwens. Het heeft geleid tot enkele nominaties en mijn benoeming tot zakenvrouw van het jaar 2022. We waren ook genomineerd voor de Ernst & Young Entrepreneur of the Year-award. Dit alles appelleert aan de trots van de mensen die hier werken. Ook voor hen is dat een waardering voor hun werk. Ik krijg die erkenning dan wel, maar ik kan niet lassen of monteren. Kortom: We hebben iedereen nodig voor deze successen. Als je ieders kwaliteiten waardeert en er is een goede mix van mensen, dan kom je als team veel verder.’ Lachend: ‘Dus laat die vrouwen maar komen! Mannen zijn natuurlijk ook meer dan welkom.’
‘Als je ieders kwaliteiten waardeert en er is een goede mix van mensen, dan kom je als team veel verder’
Werken bij Nooteboom
‘Werken bij Nooteboom is supergaaf, je kunt hier alle kanten op. We bieden ruimte voor stageopdrachten, BBL-trajecten en we hebben een samenwerking met de HAN en het ROC Nijmegen. Alleen al op de afdeling Engineering lopen momenteel 8 stagiairs rond. Je maakt bij Nooteboom al in een vroeg stadium kennis met techniek. Je werkt hier bij een markleider die een geavanceerd product levert. Niets is standaard en het is heel tastbaar; je ziet letterlijk de trailer ontstaan en de fabriek uitrijden. Ons aannamebeleid is daarbij ook mede gericht op vrouwen in de techniek. Als organisatie moet je je dan soms wat flexibeler opstellen om dat te bewerkstelligen. In zijn algemeenheid vind ik dat het goed is om een divers team te hebben.’
Tekst: Joep Peters
Fotografie: Afkomstig van nooteboom.com