In 2020 zag digitaal horecaplatform James Horeca het levenslicht. Het combineren van ervaring in de uitzendbranche, horeca en technologie bleek de sleutel tot succes van het Nijmeegse bedrijf. Marketing Manager Nienke Scheper en Financieel Directeur Caine Reijers laten ons zien wat het enorme bereik is van het platform. Goed personeel of een leuke horecabaan vinden was nog nooit zo makkelijk!
Hoe werkt het?
Caine: ‘Stel, een horecaondernemer heeft de aankomende week gaten in zijn rooster. Die heeft dus mensen nodig en maakt een account aan op James. Hij voert dan in hoeveel medewerkers hij voor welke data zoekt, inclusief begin- en eindtijd, gewenste werkzaamheden en kledingeisen. Vervolgens zet hij de opdracht via zijn werkgeversomgeving online. Vanaf dat moment kunnen de 18.000 horecamedewerkers die toegang hebben tot de app, zelfstandig reageren.’ Dit zijn uitsluitend medewerkers in loondienst die direct aan het werk kunnen. Nienke: ‘je hoort in de branche meestal het andere verhaal: er is een personeelstekort en de jeugd wil niet werken. Maar wij hebben altijd mensen klaarstaan die ook nog eens willen werken. Zij zitten letterlijk op de bank, zodra er iets wordt geplaats kunnen ze reageren en is de plek ingevuld.’ Caine: we zetten mensen in bij onder meer De Goffert, de Amsterdam Arena en de Ziggo Dome. Hier willen mensen natuurlijk graag werken, maar ook zeker bij kleinere regionale horecagelegenheden en festivals ondersteunen we in de personeelsbezetting.’
Wanneer je horecapersoneel zoekt
Nienke: ‘binnen 5 minuten heb je een account aangemaakt. Hoe meer info je vooraf ingeeft, hoe meer kans je hebt om snel goed personeel te vinden. Wij monitoren op de achtergrond en sturen waar nodig bij. Na het aanmaken van een account, kunnen bedrijven een uitvraag voor mensen plaatsen. En je betaalt pas wanneer je een potentiële kandidaat hebt gevonden die de werkzaamheden heeft afgerond én van wie je de gemaakte uren hebt geaccordeerd. Met andere woorden: no cure, no pay. Je kunt als horecaondernemer dus kosteloos toetsen of James Horeca wat voor je is. Op elk moment log je in en heb je inzicht in je eigen dashboard. Het platform werkt 24/7. Als je donderdagavond een afmelding krijgt voor zaterdag, kun je dus direct schakelen. Zo is het gehele wervingsproces geautomatiseerd. Er zitten geen openingstijden aan een platform! Overigens: De omgeving voor opdrachtgevers werkt het best op een groter scherm, zoals een tablet of computer.’
‘De slagkracht van een platform en de persoonlijke service van een uitzendbureau’
Wanneer je horecawerk zoekt
‘Ons platform is heel interessant voor jonge mensen die willen bijverdienen in de horeca en dit bijvoorbeeld willen combineren met hun studie. Je hebt bij ons zelf de touwtjes in handen, bent in die zin eigen baas in loondienst. Je beslist dus zelf waar en wanneer je werkt. Daarbij heb je de mogelijkheid om verschillende opdrachtgevers te leren kennen en heb je veel keuze en vrijheid. Je zit dus nergens aan vast. We gaan er vanuit dat mensen flexibel zijn en veel willen ontdekken. Van de andere kant merken we uiteindelijk dat ze toch zekerheid willen en er waarde aan hechten om veel voor dezelfde opdrachtgevers te werken.’ Caine: ‘hier hebben we het Favorietensysteem voor. In onze omgeving kun je als opdrachtgevers je favoriete werknemers aanvinken en je aanvraag alleen voor deze mensen zichtbaar maken.’ Nienke: ‘je bouwt dus in die zin een soort van flexpool op met daarin vaste gezichten.’
‘De omgeving voor opdrachtgevers werkt het best op een groter scherm, zoals een tablet of computer.’
Snel schakelen door digitaal werken
‘Binnen 5 minuten nadat je de app hebt geïnstalleerd, kun je reageren op klussen of kun je aan het werk. Onze online tools en app stellen mensen in staat om zeer snel te schakelen. Er is een razendsnelle verbinding tussen de opdrachtgever en mensen die horecaklussen zoeken. De medewerker heeft binnen 5 minuten toegang tot 300 potentiële werkplekken. Als we op woensdag horen dat er zaterdag een festival plaatsvindt, dan kunnen we dit binnen 1 minuut kenbaar maken op de app.’ Caine: dit is de slagkracht van de massa binnen het platform. We borgen de kwaliteit aan alle kanten met onze interne ratingsysteem, fysieke trainingen en online examens. Het platform is bovendien naar beide kanten volledig transparant, wat ervoor zorgt dat de kwaliteit van zowel de opdrachtgever als werknemer toeneemt. En op de achtergrond blijven wij voortdurend de zaken monitoren.’
Meer informatie? Bel 024 – 720 0844 of check de website op www.jameshoreca.nl
Waar is James Horeca de komende tijd zoal actief?
- Alle thuiswedstrijden van NEC
- Down the Rabbit Hole – 30 juni t/m 2 juli
- De Ziggo Dome – o.a. Holland Zingt Hazes, Michael Bublé, Stromae en Chris Brown
- Amsterdam ArenA – o.a. Metallica, Ajax, Bruce Springsteen, Coldplay en The Weeknd