Search
Close this search box.

Op pad met de hulpverlener Elektromonteur

Bij een hulpverlener denk je waarschijnlijk vooral aan de ambulance, brandweer of politie. Maar waar heb je behoefte aan als de stroom uitvalt en al je apparaten vallen uit? Juist, hulp van iemand met verstand van elektriciteit! Bram van Amersfoort van De Elektromonteur is zo iemand. Hij vertelt hoe hij mensen, soms bijna letterlijk, uit de brand helpt.

Bram van Amersfoort
Bram van Amersfoort

Bram (31) is sinds 6 jaar elektricien en heeft sinds 3 jaar zijn eigen bedrijf, waarbij hij een vaste samenwerking heeft met 3 collega-elektriciens. Hij voert met name werkzaamheden uit bij particulieren, die variëren van het vervangen groepenkasten, plaatsen van zonnepanelen, aanleggen van laadpalen, elektra en het verhelpen van storingen.

Soms leg ik klanten uit hoe je moet handelen bij kortsluiting en help ik een mogelijke brand voorkomen

Een dag in het leven van een elektromonteur

Bram: ‘Een elektricien die voor particulieren werkt begint niet heel vroeg haha! Per dag heb ik gemiddeld 4 klussen. Dit zijn de zaken die hierboven staan vermeld. Ik rijd van klant naar klant en zorg altijd voor goede communicatie. Van tevoren stuur ik de klant een bericht met de verwachte aankomsttijd. En ik behandel mijn klanten zoals ik zelf ook behandeld wil worden. Dat betekent dat ik de hele klus doorneem, zodat we achteraf niet tegen onduidelijkheden aanlopen. Ik vertel wat ik ga doen, hoe lang de stroom eraf ligt, wanneer deze weer is aangesloten en hoe lang het ongeveer duurt.’

Storing en kortsluiting

‘Regelmatig krijg ik berichten of telefoontjes van mensen die een storing in huis hebben. Vaak probeer ik die eerst telefonisch op te lossen. Het blijkt dan bijvoorbeeld dat de hoofdzekering eruit ligt. Liander moet deze in dat geval vervangen. Ik reken voorrijdkosten, dus die voorkomen we dan. Telefonisch nemen we dus eerst enkele stappen door. Als ik toch langs moet komen, probeer ik dat dezelfde dag nog te doen. Het komt ook weleens voor dat ik niet (direct) kan, in dat geval stuur ik een collega door, of ik verwijs de klant naar Werkspot. Hier kunnen dan meerdere monteurs op reageren, waardoor de klant alsnog snel geholpen is.’

Hoe te handelen om brand te voorkomen

‘Ik heb weleens 2 klanten in dezelfde avond geholpen, die hadden beiden kortsluiting. Dit was in de avonduren. Ik merkte dat er echt urgentie achter zat. Het grappige is dat ze beiden dezelfde fout hadden gemaakt, namelijk de hoofdzekering uitgezet. Ik had het probleem dan ook snel verholpen. Daar rekende ik niks voor, maar heb ze wel gevraagd een review achter te laten. En laatst liep ik tegen een andere kortsluiting-situatie aan. Deze klant zette continu de automaat weer aan… tot ze een brandlucht rook. Haar aardlekschakelaars in de groepenkast waren al doorgebrand. In dat geval leg ik klanten uit hoe je moet handelen bij kortsluiting en help ik een mogelijke brand voorkomen.’

Redactie; Joep Peters, Fotografie Bram van Amersfoort

Geef een reactie

M&W Online App

M&WOnline de hele regio in 1 app.
De app bevat veel informatie voor inwoners en toeristen over het Land van Maas

M&W Online App

M&WOnline de hele regio in 1 app.
De app bevat veel informatie voor inwoners en toeristen over het Land van Maas en Waal, Gemeente West Maas&Waal – Gemeente Druten – Gemeente Wijchen en Gemeente Beuningen..
Het blok AED locaties bevat adresgegevens en route naar waar AED apparaat hangt en kan levensreddend zijn.