Vorig jaar mochten we meekijken met dorpshuis De Paulus in Winssen. In 2023 volgen we het wel en wee van een basisschool, want de allerkleinste jeugd heeft de grootste toekomst! We maken kennis met Basisschool De Vuurvlinder in Beuningen en spreken elke editie met een andere betrokkene. Directeur Peter Kock trapt af.
Peter is sinds het ontstaan van deze fusieschool (2017-2018) werkzaam voor De Vuurvlinder. In dat jaar gingen basisscholen De Fontein en De Kameleon samen verder onder een nieuwe naam. De opdracht voor De Vuurvlinder destijds: maak een nieuwe school en zorg dat er in Beuningen iets meer te kiezen is. En dat is gelukt. De Vuurvlinder floreert en is geliefd bij de medewerkers én leerlingen.
Wat maakt deze school bijzonder?
‘Het concept waar we mee werken. In de ochtend geven we de leerlingen een gedegen en goede instructie in de eigen klas met verwerking op je eigen niveau. Dat doen we vooral met de basisvakken zoals begrijpend lezen, rekenen en spelling. Deze basisvaardigheden moeten ze echt leren. In de middag werken we dan met grote thema’s. Van de kleuters tot groep 8: iedereen draait mee in hetzelfde programma. Vakken als aardrijkskunde en geschiedenis worden niet meer los gegeven maar zijn verweven in deze thema’s. Oh, en we scoren ook heel hoog op onderlinge sfeer en werkhouding!’
Kinderen werken samen aan projecten
‘Het leuke van het werken met thema’s is dat de leerlingen ook inbreng hebben. Kinderen worden uitgedaagd om zelf na te denken over wat ze over het onderwerp willen leren en formuleren hun eigen (onderzoeks)vragen. Leerlingen uit verschillende groepen werken samen en komen zo tot nieuwe inzichten. En aan het eind van elk thema -na 6 tot 8 weken- presenteren ze de resultaten aan elkaar.’
Wat zijn de belangrijkste taken van een basisschooldirecteur?
‘Ik zeg altijd: “het echte werk gebeurt in de klas”. Daar staan de leerkrachten die flink belast worden. Ze voelen veel werkdruk, zeker wanneer de leerlingen er zijn. En na die tijd moeten ze nakijken, analyseren en oudergesprekken voeren bijvoorbeeld. Ik faciliteer vooral. Als alles op rolletjes loopt, dan kan het in theorie zo zijn dat ik het rustig heb. In de praktijk is het echter een ander verhaal. Op sommige dagen is mijn agenda leeg en gebeuren er ineens allerlei dingen, waardoor ik het toch druk heb. Het is onvoorspelbaar, elke dag is anders. De leerkrachten hebben een andere werkdruk, want de leerlingen verwachten nou eenmaal dat je er bent. Ik heb meer te maken met piekbelasting. Als directeur ben Ik verantwoordelijk voor alle toekomstplannen, de financiën, de jaarlijkse indeling van groepen en leerkrachten, het organiseren van vergaderingen, studiedagen en het team betrekken bij al deze plannen en activiteiten. Enne… alles wat misgaat op werkfront, dat komt uiteindelijk bij mij terecht.’
“Het echte werk gebeurt in de klas”
Op sommige dagen schijnt op school de zon
‘Soms loopt het allemaal op rolletjes. Dan zien we de kinderen met een grote smile rondlopen, omdat ze iets mogen doen wat ze leuk vinden. Ze mogen bijvoorbeeld optreden, presenteren, samenwerken met andere leerlingen, of de conciërge helpen om even de zinnen te verzetten. De zon schijnt ook wanneer een leerkracht trots is op de goede resultaten. Soms heeft een kind een aha-moment, zoals wanneer het ineens ziet hoe het werkt met die werkwoordspelling. Deze verhalen komen allemaal voorbij in de koffiekamer. En de zon schijnt wanneer we met een groep kinderen bij het Zanddonkhuis zijn geweest. Daar wonen dementerende bejaarden, we hebben er een leuke samenwerking mee. Dan gymt een groep kleuters mee met de ouderen, of ze bakken samen koekjes. En met kerst zongen verschillende groepen hier op school kerstliedjes voor de bewoners. Als je ziet wat dit doet voor de ouderen én onze leerlingen, ja dat doet wel wat. Gelukkig schijnt hier op veel dagen de zon!’
Tekst en foto: Joep Peters