Jade Kuijper was 20 toen ze met haar bedrijf, Livia Fe, startte. Nu, op 21e-jarige leeftijd heeft ze een goedlopende online kledingwinkel met ingekochte en eigen design artikelen voor vrouwen. En waar ze zich in principe richt op jonge vrouwen van begin twintig ziet ze ook meiden van 14 als klant binnenkomen en vinden ook de moeders van de kinderen de weg naar haar zaak. De zaken gaan goed: Jade start het nieuwe jaar straks met een team van, inclusief haarzelf, 8 personen.
“Ik studeerde aan de HAN waar ik Ondernemerschap en Retail deed, in het eerste jaar moesten we als schoolproject een eigen bedrijf beginnen. Ik ben altijd met fashion bezig geweest en bedacht dat dat het dan ook moest zijn. Op school leerden we hoe we een website moesten bouwen en kregen we de basisprincipes van het boekhouden en juridische zaken mee. Ik ben daar maar gewoon mee gestart. Kocht mijn eerste collectie en sindsdien is het zo’n beetje ontploft, heb ik mijn studie on hold gezet en ben ik fulltime ondernemer.” Vangt Jade aan.
“Nachtenlang research doen en dan zorgen dat je de snelste bent: dat heeft bijgedragen aan het succes van Livia Fe.”
Snelle groei
“Het is heel erg snel gegaan. Ik schreef me op 20 januari 2023 in bij de Kamer van Koophandel, dat gaf me zoveel motivatie dat ik binnen een week online was met mijn shop. Twee dagen later had ik mijn eerste klant uit Groningen al binnen. Al snel kreeg ook TikTok een boost en begon het te lopen. Een verklaring voor het snelle succes heb ik niet, anders dan dat ik wel altijd te horen heb gekregen van vriendinnen dat ik altijd al precies wist wat ik moest kopen. En dat doe ik nog steeds: ik koop wat ik leuk vind en dat wordt opgepikt. Ik denk dat ik een gevoel heb te weten waar mensen naar op zoek zijn. Neemt niet weg dat het ook spannend is om grote hoeveelheden in te kopen. Soms moet je risico’s nemen. In ons geval is het tot dusverre altijd goed gekomen en verkopen we de meeste items ook weer snel. Je ziet het ook een beetje terug in ons bedrijfspand. We begonnen met 150 m2 aan de Hogelandseweg in Nijmegen, daar moest binnen een paar maanden 150 m2 bij en eigenlijk zijn we nu alweer uit ons jasje gegroeid.”
Kracht van marketing
“Een goede marketing is van belang. Ik was in de gelukkige omstandigheid dat mijn moeder, zolang ik mij kan herinneren, marketeer is. Ze heeft mij geholpen toen ik begon en ze helpt me nog steeds: ze is nu bij mij in loondienst. Samen met haar blijf ik het marketingplan bijschaven en bekijken we continu waar we staan en waar we op langere termijn willen zijn. Alle andere werkzaamheden die ik in het begin zelf deed (de content, het inpakken, model staan en de klantenservice), daar heb ik nu anderen voor in dienst genomen of daar ga ik komend jaar mensen voor aantrekken. Ik concentreer me op de inkoop, personeelsbeleid en de verdere uitbouw van het merk. Ik werk aan een eigen kledinglijn, een eigen merk, met een mooie mix aan inkoop en eigen designs. Het merk Livia Fe wil ik breed uitdragen. Zoals met eigen labels aan en in de producten die we verkopen bijvoorbeeld. Op de langere termijn droom ik van een winkel in Nijmegen, een plek waar ik mijn klanten kan ontmoeten. Dat zou echt gaaf zijn en werkt tegelijkertijd merkversterkend.”
Jade werkt gestaag aan een mooi merk en beseft nog niet altijd hoe succesvol ze eigenlijk is. De laatste fysieke sale liet dat weer eens mooi zien: De 250 kaartjes die ze voor de sample sale aanbood waren binnen twee minuten uitverkocht. Het is, zoals ze het zelf formuleert, een beetje als sporten: “Je moet ervoor zorgen dat je altijd de eerste en de snelste bent met de producten die je aanbiedt.”
Tekst: Chantal Fransen Fotografie: Livia Fé