Bedrijven moeten verkopen om te kunnen blijven voortbestaan. Toch? Je hebt een mooi product, een handige dienst: je vertelt wat je voor je klant kunt betekenen en kat in het bakkie: opnieuw loopt een tevreden klant je winkel of bedrijfspand uit. Was het echter maar zo eenvoudig. De reclames zoals we die van vroeger kennen (“Wij van WC-eend adviseren WC-eend”) werken niet meer. De consument van tegenwoordig prikt door het merendeel van de commercials heen. In deze tijd doe je geen zaken met een bedrijf, maar doe je zaken van mens tot mens. En daar horen andere verkooptechnieken bij. Want het mag dan allemaal wel oprecht lijken… technieken blijven het. Het wordt alleen iets anders ingestoken.
Het meest opvallend zijn met oog op personal branding wel de kerstcommercials van de grote merken. Die zijn menselijk, ze weten je te raken. Een hondje dat toch mag blijven in deze koude dagen, een ontluikende liefde… we smelten en rennen naar de dichtstbijzijnde supermarkt voor onze kerstinkopen. Emotie verkoopt. Simpel als dat.
Rondrennen met je camera: verkoopt dat ook?
Je bent jong, mooi en hebt een aardig bedrijf. Daar werk je dag en nacht aan. Je wilt zichtbaar zijn. Opvallen tussen al die andere mooie, jonge mensen met fijne bedrijven. Door jouw leven te laten zien. Een leven dat zó aantrekkelijk is dat iedereen met jou gezien wil worden. En iedereen uiteindelijk jouw producten koopt of diensten afneemt. En dus film je elk minuscuul onderwerp van je leven. Hoe je opstaat, ontbijt, het huis verlaat op zoek naar het grote avontuur buiten. Je filmt en je filmt en je filmt: want álles in jouw leven is immers reuze interessant. Toch?
“Je merk is wat anderen over je zeggen als je er niet bent.”
Ben je niet opgegroeid met social media, met die camera altijd op zak en op jezelf gericht, dan ziet het er wat suf uit: al die rondrennende jongens en meiden die zichzelf maar blijven filmen en posten. En toch… ongelijk kun je ze niet geven. Ben je niet zichtbaar, dan ben je ook niet te vinden. Het grootste geheim verberg je op pagina twee van de Google zoekresultaten: sta jij niet bovenaan, dan doe je niet mee. De druk is hoog en dus ren je door en zorg je ervoor dat je altijd en overal zichtbaar bent, jouw mening verkondigt en vooral laat zien hoe fijn het is om jou te zijn. Dat trekt aan. Dat zorgt voor sales. Die druk, die mag wat minder. Zeker. Het is die druk die voor veel verdriet en onzekerheid zorgt. Maar toch… zichtbaar zijn: laten zien wie je bent: het bouwen aan jouw personal brand. Je kunt de dames en heren geen ongelijk geven: het werkt. Ergens ontkom je er niet aan.
De “over ons” ‘pagina van een website is naast de homepage de meest bezochte pagina. Zakendoen gaat immers van mens tot mens. Je gunt iemand jouw business. Die menselijke emotie is niet meer weg te denken en blijft het meest belangrijke.
Rondrennen met je camera, je oh zo belangrijke leventje tot op detailniveau in beeld brengen en delen met je achterban… misschien mag het iets minder en zal het in de toekomst minder worden. Maar die personal brand. Jij als merk… dat gaat nooit meer weg.
Tekst: Chantal Fransen