De mensen die me kennen, weten dat ik iemand ben van voeten op de grond, handen uit de mouwen maar tegelijkertijd hoofd in de wolken, blik op de toekomst. Aards en creatief. Die twee zaken hebben me ertoe gebracht om een boek te schrijven, De Vibe van Nimma. Heel graag neem ik je mee in het boekenproces. Hoe kwam ik ertoe, hoe pakte ik het aan en wat heeft het opgeleverd?
Net als elke ondernemer schrok ik me rot toen Covid ons land overnam in 2020. Mijn opdrachten werden on hold gezet en ik had in no time niets meer te doen. Om me heen werd er geklapt voor de zorg, maar daar schoot ik niets mee op, dus bedacht ik mijn eigen strategie om bij te dragen aan de sfeer. Ik wilde een boek schrijven wat ondernemers op een podium zou zetten, waar mensen blij van zouden worden. Ik wilde mijn collega-ondernemers inspireren om kansen te zien.
Het eerste verhaal in mijn boek gaat over het Keizer Karelplein, bekend in Nijmegen en ver daarbuiten. Ik sprak een verkeerskundige die me uitlegde dat dat plein vanwege zijn monumentale status niet mag veranderen. De rondweg rondom de stad zorgt onvoldoende voor ontsluiting van het verkeer, dus daar moest een innovatieve oplossing gevonden worden. Over Talking Traffic lees je in hoofdstuk 1, Spring op de Fiets.
Hoe schrijf je in godsnaam een boek? Hoe pak ik dit aan? Ik koos voor de ‘we zien wel-methode’. Zonder duidelijk plan gewoon aan de slag. Ik zie andere ondernemers om me heen dit ook wel zo doen. Ik heb wel meteen de hulp ingeroepen van een denktank, die overigens niet heel veel meedacht, maar wel hele goede en zinvolle vragen stelde. Tip, praat met anderen over je idee en luister naar ze. Dat je uiteindelijk je eigen zin doet, is evident!
Het hoofdstuk bouw heeft teksten over houtbouw, circulaire isolatie, bio based blocks en een mooi verhaal over de renovatie van de Kolpingwijk. Al deze verhalen kwamen per ongeluk op mijn pad. Bij Giesbers Bouw ontmoette ik in de lobby de architect van de Kolping-renovatie. Hij vertelde me weer over de houten pilaren in de Bastei. Natuurlijke isolatiematerialen klinkt misschien wat suf, maar dat is een van de leukste teksten geworden. De bedenker van bio based blocks werkt bij mij om de hoek.
Gedurende het schrijfproces kwam ik erachter dat het schrijven eigenlijk vanzelf ging, zo lang ik maar vanuit rust werk, en niet vanuit moeten en haast. Werken vanuit de flow, doen wat je leuk vindt en goed kan. En als die flow dreigt te verdwijnen, even in de achteruit, ademhalen, bewegen, aandacht voor jezelf en een nacht goed slapen. Daarna met frisse energie weer door.
Het hoofdstuk over het Nieuwe werken sluit hier goed op aan. In alle hoofdstukken vind je teksten met kadertjes met weetjes en wetenswaardigheden, ik ga bijvoorbeeld kort in op de 4-urige werkweek. Maar ook lees je over het sollicitatiegesprek nieuwe stijl, welke vragen je kunt stellen en hoe je de gelijkwaardigheid in dat gesprek bereikt. Vragen stellen, dat is het motto!
Het boek is klaar, er zijn 2500 stuks verkocht. Hopelijk heb ik 2500 lezers mogen inspireren met de human interestverhalen en het beeldmateriaal. Alle foto’s hebben een Nijmeegs karakter. Ik begon aan dit avontuur met een bescheiden zzp-spaarpotje. De Vibe van Nimma heb ik kunnen voltooien dankzij en met het vertrouwen van innovatieve ondernemers en volgers van mijn ‘reis’ op social media.
De ondernemersgeest mag natuurlijk niet ontbreken in dit boek. Dick van Startup Nijmegen vertelt over de nieuwsgierigheid, Chantal Peters van de Papierfabriek over het enthousiasme. De winkels in de stad hebben het lastig, maar ook daar brengt anders denken je verder. Zelf ben ik steeds openminded geweest. Dit boek en ook de interviews ontstonden organisch. Ik had me voorgenomen niet te gaan duwen of trekken aan mensen. Dat werkt vaak alleen maar averechts.
Het drukken en binden van een boek over de regio Nijmegen kon natuurlijk alleen maar bij een drukker uit de stad. Diverse partijen uit het onderwijs en het bedrijfsleven hebben boeken bij me besteld, ik ben uit de kosten. Nee, ik ben er niet rijk van geworden, maar dit boek heeft me wel enorm verrijkt. Nu ben ik klaar voor het volgende avontuur!
Eva van Otterlo
De Vibe van Nimma, harde kaft, 160 pagina’s, fotografie Duncan de Fey. Meer dan 60 CEO’s, docenten, studenten, ondernemers en zzp’ers vertellen over hun vinding en de weg ernaartoe.
32,50 (ex. 9% btw). Auteur Eva van Otterlo
Innovatie is een breed begrip, iedereen kijkt daar anders naar. Maar openstaan, kansen zien, anders denken, go with the flow en jezelf zijn. Dat zijn toch wel de kernwoorden. De Vibe van Nimma laat zien wat er leeft in Nijmegen, een stad om trots op te zijn.