De uitdaging om het benodigde personeel binnen te halen blijft onverminderd groot. Waar zijn de mensen te vinden die met energie en inzet voor je aan de slag gaan? De regionale ROC’s brengen bedrijven en organisaties samen, met elkaar en met de studenten van de verschillende opleidingen. Ik ga in gesprek met Patrick, Myrthe en Merel, studenten aan ROC Rivor, docent en studiebegeleider Erwin Hendriks, Tineke van Hoek, projectmanager BPV (Beroeps Praktijk Vorming) Bureau van ROC Rivor en Karin de Vries, studentbegeleider bij Zorggroep Maas & Waal over hoe je de jeugd geïnteresseerd krijgt om te kiezen voor een carrière in jouw branche en/of bedrijf, hoe je de zij-instromer aan je bindt en hoe je elkaar kunt ondersteunen om de personele gaten te vullen.
“We hebben al jarenlang een nauwe samenwerking met zowel ROC Rivor als ROC Nijmegen,” vertelt Karin. “We verzorgen stageplekken en begeleiden de BBL studenten die bij ons werken. Het ROC ondersteunt en helpt om ook de zij-instromer in onze organisatie binnen te brengen en duurzaam aan ons te binden. Juist dit is een groep die we graag binnenhalen, omdat dit de mensen zijn die op latere leeftijd de bewuste keuze maken om van baan en branche te switchen. Hun intrinsieke motivatie is daardoor hoog. Het is dezelfde intrinsieke motivatie die we ook zien bij de BBL studenten die bij ons werken.”
“Met een LeerWerk traject krijg je de ruimte om te kijken naar wat je wil en vind je het werk dat echt bij je past.”
Bewuste keuze
“Myrte, Merel en ik zijn alle drie inmiddels twintigers,” valt Patrick bij. “We zien dat wij toch anders in het leven staan dan de 15 en 16 jarigen van nu. Het voelt voor de jongere die voor de keuze staat om een volgopleiding te kiezen alsof je een definitieve levenskeuze gaat maken. Dat is natuurlijk niet zo. Ik denk dat het veel beter is als je op die leeftijd simpelweg kiest voor dat waar jouw hart naar uitgaat. En dat je daarna, als je een beetje gesetteld bent, nog eens gaat kijken of je wel op je plek zit. Het is helemaal ok om je dan nog eens te heroriënteren op je carrièrepad. Dat hebben wij alle drie ook gedaan.” Myrte vult aan: “Na eerst een paar jaar gewerkt te hebben merkte ik dat het prettig is om te kiezen voor een verdiepingsslag en heb ik ervoor gekozen om weer naar school te gaan.” En ook Merel ziet een grote meerwaarde in de BBL-opleiding die zij nu volgt: “Ik wil graag een diploma op zak hebben. En praktisch gezien is het ook fijn dat je, nu je opgeleid wordt, ook meer technische handelingen mag verrichten.”
“Juist de twijfelaars zijn een interessante doelgroep om met het juiste aanbod, studie en begeleiding binnen te halen.”
Brede oriëntatie
Levenservaring is helpend, het is desalniettemin zinvol om ook de middelbare scholieren nu al kennis te laten maken met de verschillende vakgebieden. Myrthe: “Op het Pax Christi waar ik zat kon je kijken bij Electra, Bouw en Zorg en Welzijn en mocht je ook nog switchen als je een ander vakgebied leuker vond. Dat helpt om je al op jonge leeftijd geïnteresseerd te krijgen in een bepaald vakgebied.” Karin: “Tegenwoordig is een maatschappelijke stage onderdeel van de lessen voor middelbare scholieren, diezelfde leerlingen zien we later ook terug in de volgopleidingen. Op jonge leeftijd al een haakje zetten heeft dus zeker zin.”
Persoonlijke aandacht en begeleiding
Mensen binnenboord houden, zowel in de studie als op het werk staat of valt met goede begeleiding. Het is daarin belangrijk dat je kijkt naar de individuele leerling. “De BBL-studenten die we bij ZMW ontvangen worden de eerste 4 maanden bovenformatief ingedeeld, de 2 maanden daarna 50%.Op die manier krijgen ze de kans om ook echt te leren en te wennen. Als je in het begin die ruimte geeft, dan heb je daar later alleen maar profijt van,” aldus Karin. Erwin vult aan: “Je kijkt altijd naar het individu. Zeker de BBL-leerling krijgt nogal wat op zijn bordje: je werkt 4 volle dagen en hebt daarnaast nog je schoolwerk. Binnen school worden de leerlingen intensief begeleid en ook de werkgever heeft oog voor goede begeleiding. Die samenwerking tussen begeleiding op en van de werkvloer is belangrijk.” “Desalniettemin,” merkt Patrick op, “moet je het ondanks alle handvatten die je krijgt nog wel zelf doen.”
Leren van elkaar en elkaar versterken
Bedrijfsleven en het ROC zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Projectmanager Tineke van het BPV Bureau legt uit: “We kunnen niet zonder de inzet van de bedrijven en organisaties. Zij bieden de plekken voor onze studenten, zowel in de Leerwerktrajecten als door het bieden van stageplekken. Wij onderhouden een nauw contact met de student, de mentor en de bedrijven en organisaties waar de studenten werken of stage lopen. Vijf keer per jaar brengen we de verschillende organisaties bij elkaar in het zogeheten werkveldoverleg. Daarin kijken we naar welke (technologische) vernieuwingen er zijn en hoe we van elkaars expertise kunnen leren. Door zo op beleidsniveau samen te komen leren we elkaar kennen en kunnen we elkaar versterken.”
Met onder andere een international office, incompany trainingen, een studieloopbaancentrum, het organiseren van bedrijvendagen is het Rivor een verbindend element tussen bedrijfsleven, studenten en hun toekomstige werkgever.
Het is een actief krachtenveld dat volledig in het teken staat van elkaar verder helpen: Bedrijven en organisaties helpen aan de juiste mensen en de studenten helpen om zo sterk mogelijk op een werkplek te komen die bij hen past en waar zij gelukkig zijn.
Vragen aan het BPV bureau?
Het BPV bureau is bereikbaar via bpv@rocrivor.nl of 0344 – 65 63 20.
Tekst en foto: Chantal Fransen