Search
Close this search box.

Centrum van Beuningen ondernemend en bruisend door samenwerking

Lisette van der Meer en Ruben Hurenkamp vormen een team van bedrijfscontactfunctionarissen van gemeente Beuningen voor onder andere de ondernemers in het centrum. Deze ondernemers dragen reclamebelasting af, die ze weer terugkrijgen in de vorm van een subsidie. De Stichting Centrum Management Beuningen en de gemeente zorgen daarmee gezamenlijk voor een aantrekkelijk, levendig én ondernemend centrum. We spreken met Lisette en Ruben over de oorsprong, voordelen en mogelijkheden van deze subsidieregeling voor ondernemers.

Lisette van der Meer en Ruben Hurenkamp
Lisette van der Meer en Ruben Hurenkamp

De samenwerking met ondernemers in het centrum werd bekrachtigd in 2013. Net als in veel andere dorpen en steden, wordt een goede en structurele samenwerking tussen bedrijven, winkels en horeca steeds belangrijker.

‘Het functioneren van winkel- en centrumgebieden in Nederland stond in 2012 al onder druk. Bezoekers kwamen minder frequent en hun bezoek werd korter. Er kwamen namelijk nieuwe winkelgebieden bij en natuurlijk was het internetshoppen in opkomst. Het belang van goede samenwerking is dus evident, ook in Beuningen. Deze zorgt ervoor dat het centrumgebied een fijne plek is om te kopen, maar ook om te verblijven en vertier te hebben. Je hebt dus een organisatie nodig die dit faciliteert en er daarnaast voor zorgt dat er evenementen en activiteiten plaatsvinden. Dit alles zorgt ervoor dat Beuningen op de kaart wordt gezet en relevant blijft voor het publiek.’

Samenwerking Stichting Centrum Management Beuningen en de gemeente

‘Het centrum zou dé plek moeten zijn om te verblijven, een aankoop te doen, een terras te pakken of je dagelijkse boodschappen te doen. We zijn 12 jaar geleden enkele zaken overeengekomen. De gemeente sloot een overeenkomst met Stichting Centrum Management Beuningen. Hierin stond onder meer dat de gemeente reclamebelasting bij de ondernemers zou gaan heffen. De totaalopbrengsten hiervan gaan 1-op-1 -als een subsidie- naar de stichting. Deze zet de gelden vervolgens in voor de samenwerking tussen de ondernemers, het op de kaart zetten van het centrum en het organiseren van activiteiten en evenementen. Zo organiseren ze tegenwoordig modeshows, het Groenfestival, bier- en wijnproeverijen en een lichtjesavond rond de kerst. Dit zijn activiteiten die passen in het centrum en daarmee het bezoek én het doen van uitgaven stimuleren.’

Het behartigen van ondernemersbelangen

‘De stichting vervult ook de rol van belangenbehartiger. Ze ondersteunt in brede zin de collectieve belangen van ondernemers in het centrum en stelt bijvoorbeeld bepaalde zaken aan de orde bij de gemeente. Denk aan de parkeerdruk in het centrum of de staat van het onderhoud in de openbare ruimte. Uiteindelijk bepalen de gemeenteraad en college hoe we omgaan met deze zaken.’

Het centrum van Beuningen is volop in ontwikkeling

‘Het valt op dat, ondanks de toename van online bestedingen, de leegstand van panden de afgelopen jaren beperkt is gebleven. Sterker nog, deze is de laatste 8 jaren zelfs afgenomen. Dat zegt ons dat het centrum in beeld is als geschikte plek om je te vestigen. We zien ook dat diverse ondernemers zich hebben verplaatst naar een voor hen gunstiger of grotere plek in het centrum. Kortom, veel zelfstandige ondernemers hebben een vaste plek veroverd in het centrum van Beuningen. We zien hier een perfecte mix van lokale ondernemers en landelijke ketens. Ook zien we dat een mooie mengeling ontstaat van winkels, horeca, en andere functies. Zo zit er nu een sportschool in de oude bibliotheek en een kleine onderwijsinstelling in een oud-winkelpand. Ja, het centrum van Beuningen is inmiddels echt een multifunctionele plek met een diversiteit aan functies!’

“Als je niet weet wat nodig is om iets voor elkaar te krijgen in het centrum, klop dan zeker bij ons aan!’”

Tip voor ondernemers

Ondernemers die van plan zijn zich in het centrum te vestigen, kunnen zich bij de gemeente melden. We kijken wat nodig is qua vergunningen, welke gegevens ze moeten aanleveren en brengen hen in contact het Centrum Management. Als je bijvoorbeeld als horecabedrijf een nieuw terras wil, dan nemen we samen de mogelijkheden door. Wij bieden het eerstelijns contact en hebben de contacten met de relevante partijen. Ook bekijken we wat bij het centrum past en we sturen daarop. Daarmee zorgen we ervoor dat de aanvragen altijd relevant en passend zijn. Stel dat een ondernemer zelf iets indient zonder onze oriëntatie, dan is de kans op onnodig tijdverlies en fouten groter. Als je niet weet wat nodig is om iets voor elkaar te krijgen in het centrum, klop dan zeker bij ons aan!’

Tekst Joep Peters Fotografie gemeente Beuningen

Geef een reactie

M&W Online App

M&WOnline de hele regio in 1 app.
De app bevat veel informatie voor inwoners en toeristen over het Land van Maas

M&W Online App

M&WOnline de hele regio in 1 app.
De app bevat veel informatie voor inwoners en toeristen over het Land van Maas en Waal, Gemeente West Maas&Waal – Gemeente Druten – Gemeente Wijchen en Gemeente Beuningen..
Het blok AED locaties bevat adresgegevens en route naar waar AED apparaat hangt en kan levensreddend zijn.