Bas Groenen (1992) werd geboren in Malden en bezocht de middelbare school in Nijmegen. Op het Kandinsky College hield hij vooral van de exacte vakken. ‘Die gingen mij het makkelijkste af’, aldus Bas. Met de profielen NT en NG op zak, koos hij in 2011 voor de TU/e in Eindhoven. ‘De opleiding Electrical Engineering sprak me het meeste aan. Het is een studierichting die heel toegepast is, terwijl je tegelijkertijd abstract moet kunnen denken. Want elektrische stroom of spanning kun je niet zien, je kunt het alleen beredeneren. Het zijn eigenlijk steeds weer nieuwe puzzels die je moet oplossen.’
Beeld opbouwen
Voor zijn afstudeerproject op de TUe koos Bas ook voor zo’n complexe puzzel. ‘Ik heb onderzocht hoe je met een relatief eenvoudig neuraal netwerk via camerabeelden kunt bepalen wat je voor je ziet in een gebouw. Of het bijvoorbeeld een deur, een raam of een muur is. Dat kan belangrijk zijn voor hulpdiensten die een onbekende locatie moeten betreden, waarvan niet bekend is hoe deze in elkaar zit. Hoe meer informatie er via die camera’s wordt verzameld en verwerkt, hoe duidelijker het beeld kan worden opgebouwd ook voor degenen die voor de aansturing verantwoordelijk zijn. De kaart raakt als het ware steeds verder ingevuld. Dat levert grote voordelen op, bijvoorbeeld voor de veiligheid en snelheid waarmee kan worden opgetreden.’
Solar Team Eindhoven
Al tijdens zijn studie zocht Bas naar meer uitdaging. Vanaf 2014 was hij lid van het Solar Team Eindhoven. ‘Dit team bestaat sinds 2013 en ontwikkelt voertuigen die volledig door zonne-energie worden aangedreven. Elke twee jaar treedt er een nieuw team van 22 studenten aan, dat weer verdere stappen zet om de zonneauto nog beter te maken. Ze worden daarbij ondersteund door deelnemers van eerdere jaren en een groot aantal sponsors. Hoe goed we in onze missie slagen, blijkt tijdens de tweejaarlijkse World Solar Challenge. Die wedstrijd wordt in Australië gehouden en we behaalden in 2015 de eerste plaats in de Cruiser-klasse. Het was een geweldige ervaring. We hebben als team gewerkt aan de toekomst van de mobiliteit.’
Lightyear
In 2016 werd door enkele ‘eerste uur leden’ van het Solarteam het bedrijf Lightyear opgericht. Lightyear focuste zich volledig op de ontwikkeling van personenauto’s op zonne-energie voor de consumentenmarkt. Ik ben al tijdens mijn studie, parttime gaan werken voor Lightyear. Mijn deelname aan het Solar Team kreeg hiermee een vervolg in de praktijk. Ook na mijn studie ben ik aan Lightyear verbonden gebleven. Ik trad drie dagen bij Lightyear in dienst en combineerde dat met een eigen bedrijf. Samen met enkele medestudenten ontwikkelden we motor inverters, speciale componenten die de stroom tussen de batterij en de elektromotor van een elektrische auto in goede banen leiden. Uiteindelijk ontdekte ik dat vooral de techniek en de ontwikkeling mijn voorkeur hadden en dat het business-aspect me toch minder aansprak. Ik ben vervolgens fulltime voor Lightyear gaan werken als Electrical Engineer in allerlei verschillende teams, van elektrische veiligheid tot het motorsysteem. Daar gebleven tot het faillissement begin dit jaar.
“We hebben als Solar Team Eindhoven gewerkt aan de toekomst van de mobiliteit.”
Nieuwe job
‘Sinds augustus werk ik voor ASML als integrator binnen een team dat werkt aan de lichtbron van de machine en word ik ingezet om verschillende elektrische systemen te testen en de resultaten te analyseren. Daarnaast ontwerp ik testopstellingen voor het testen zelf. Eigenlijk lijkt het veel op wat ik voor Lightyear deed, maar voor andere toepassingen. Ik ben nog altijd complexe puzzels aan het oplossen, abstract en inspirerend.’
Interview: Willeke Guelen
Foto’s: met dank aan Bas Groenen en Bart van Overbeeke