Search
Close this search box.

De bieb mag nooit verdwijnen

De laatste in de serie over ‘de bieb’. Die eer valt Lieke Jansen en Maartje Collaris ten deel. Lieke geeft leiding aan de afdeling Klantadvies, Maartje houdt zich bezig met de continu roulerende boekencollectie. Zij vertellen over hun rol binnen Bibliotheek Gelderland Zuid (OBGZ) en het belang van de bieb voor de huidige maatschappij.

Lieke (L) en Maartje (R)
Lieke (L) en Maartje (R)

Het pad van Lieke naar de bieb

Lieke: ‘Ik kom niet uit de bibliotheekwereld. Hiervoor werkte ik in de uitzendwereld en later als leidinggevende in de kinderopvang. In de commerciële uitzendbranche had ik contact met kinderopvangorganisaties. Ik wilde naar iets minder commercieels, daarom maakte ik de stap naar de kinderopvang. Ik was toen al vrijwilliger bij de bibliotheek op de school van mijn kinderen in Gendt. Mijn man wees me toen op een vacature bij OBGZ, in oktober 2022 startte ik hier.’

En dat van Maartje

Maartje: ‘Op mijn 15e begon ik als opruimhulp bij de bibliotheek in Bemmel. Tijdens mijn studie in Utrecht werkte ik als invaller, als klantadviseur, bij de bibliotheek in Utrecht. In maart 2022 liep ik de bibliotheek in Bemmel binnen. Daar was nog plek in de invalpool. Toen trad ik in dienst als klantadviseur, Lieke nam me destijds aan. In juni 2023 maakte ik de overstap naar de afdeling Collectie. Ik dacht altijd over de bibliotheek: het is iets voor erbij. Maar ik zit helemaal op mijn plek. Er gebeurt zo veel meer in de bieb dan wat je aan de voorkant ziet.’

Klantadvies

Lieke: ‘Ik ben teammanager Klantadvies bij OBGZ. Samen met mijn collega Bianca geef ik leiding aan een team van 37 collega’s, verspreid over 27 vestigingen. Daarnaast hebben we een invalpool. De functie is veelomvattend. Wij moeten er in de basis voor zorgen dat het team goed functioneert. Onder team Dienstverlening valt alles wat er in en om de bibliotheek gebeurt: educatie, programmering en klantadvies. Alles wat geen programmering of educatie is, valt onder mijn verantwoordelijkheid. Denk aan inrichting, personele bezetting en de persoonlijke ontwikkeling van teamleden. Als er plannen zijn voor een verhuizing of verbouwing, ben ik daar ook bij betrokken.’

Collectie

Maartje: ‘Ik werk op de locatie in Hatert, waar de afdeling Collectie zit. Wij beheren alles wat te maken heeft met de collectie, zoals het inkopen en afschrijven van boeken. We hebben alles onderverdeeld. Zo ben ik verantwoordelijk voor de Volwassenen non-fictiecollectie, zijn er collega’s die werken voor Bibliotheken op school, anderen voor de Jeugd- en romancollectie en de mediaverwerking. We bestellen boeken via de boekhandel en vooral via de bibliotheekboekenleverancier NBD Biblion.’

Omdat de bibliotheek tegenwoordig ook in dorpshuizen en ontmoetingscentra zit, weten meer mensen ons te vinden

Boeken bestellen op basis van slimme data

Maartje: ‘We hebben een roulatiesysteem tussen alle locaties. Zo zorgen we ervoor dat elke bibliotheek voldoende aanbod heeft qua titels. Alle boeken rouleren dus over de vestigingen. Als we zien dat er op een bepaalde plek interesse is in een genre, kunnen we de boeken daar naartoe sturen. NBD Biblion levert elke week een bestelbestand, met daarin AI-gestuurde informatie over de boeken, zoals de inhoud van het boek, de moeilijkheid en gegevens over de schrijver. Op basis van deze informatie plaatsen we onze bestellingen.’

De perfecte ontmoetingsplek

Lieke: ‘Veel mensen hebben nog steeds het beeld dat de bibliotheek een plek is om een boek te lenen. Dat kan natuurlijk, maar we zijn óók een plek waar mensen elkaar ontmoeten. Je kunt bijvoorbeeld binnenlopen voor een kop koffie of om de krant te lezen, zonder dat je lid hoeft te zijn. We hebben een gevarieerd programma voor kinderen en volwassenen, houden ons bezig met digitaal burgerschap en geven cursussen voor digitale vaardigheden. We werken samen met welzijnsorganisaties, kinderdagverblijven, consultatiebureaus, ouderverenigingen en taalscholen. Ik hoor regelmatig van mensen: “De bibliotheek is een van de weinige plekken waar je naartoe kunt gaan zonder dat je iets moet.” En dat klopt, je mag hier zijn zonder verplichtingen.’

De bieb mag nooit verdwijnen

Maartje: ‘We willen niet alleen een plek zijn waar je kunt verblijven, maar ook een plek waar je informatie kunt vinden. Dit kan via het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO), boeken, activiteiten en ons brede pallet aan (online) bronnen.

Lieke: ‘Voor mij is de bibliotheek een belangrijke plek in de samenleving die zeker niet mag verdwijnen. We krijgen de ruimte om ons breder te ontwikkelen, zodat we er allemaal nog meer van kunnen genieten. Omdat de bibliotheek tegenwoordig ook in dorpshuizen en ontmoetingscentra zit, weten meer mensen ons te vinden. Daarmee bereik je echt een grotere doelgroep. De samenwerking tussen de bibliotheek in Beuningen en De Lèghe Polder is een schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten.’

Maartje sluit af: ‘Ik vind het mooi dat je hier interessante mensen ontmoet die je anders nooit zou tegenkomen! Het ontmoeten en elkaar leren kennen is echt gewenst in de huidige samenleving!’

Redactie en Fotografie Joep Peters

Geef een reactie

M&W Online App

M&WOnline de hele regio in 1 app.
De app bevat veel informatie voor inwoners en toeristen over het Land van Maas

M&W Online App

M&WOnline de hele regio in 1 app.
De app bevat veel informatie voor inwoners en toeristen over het Land van Maas en Waal, Gemeente West Maas&Waal – Gemeente Druten – Gemeente Wijchen en Gemeente Beuningen..
Het blok AED locaties bevat adresgegevens en route naar waar AED apparaat hangt en kan levensreddend zijn.