De winter is in aantocht. Wel zo fijn dus, als je thuis verwarming en warm water hebt. Zo vanzelfsprekend is dat echter niet, zéker niet als je na maanden rust de ketel en verwarming weer aanzet. De installateurs in de regio krijgen het weer druk, wij spraken met Margo Degen van Koopmans Installatietechniek.
Altijd ruimte voor het verhelpen van storingen
Margo: ‘Onze planning is erop gericht dat de servicemonteurs altijd ruimte hebben om storingen te verhelpen. We houden daarbij rekening met het weer. Stel dat het omslaat, dan weten wij dat de ketels weer aanslaan, en we kunnen dan veel telefoontjes verwachten. In de ochtend plannen we bijvoorbeeld twee afspraken voor onze monteurs, en daarna houden we ruimte vrij voor het oplossen van storingen. Op die manier kunnen we storingen zo snel mogelijk verhelpen en zorgen we ervoor dat alle urgente zaken aan het einde van de dag gereed zijn. Zo heeft de klant zo min mogelijk hinder.’
Als de apparatuur ineens weer flink aan de slag moet, zien we sneller storingen
Weersinvloeden en dus storingen
‘Wij werken voor zowel de particuliere sector als zakelijke markt, waaronder veel woonzorginstellingen met kwetsbare doelgroepen. Bij deze klanten weten we dat we snel ter plaatse moeten zijn. Sowieso worden storingen altijd dezelfde dag nog opgepakt. Wat we in deze tijd veel zien, is dat een sensor of ontstekingsmechanisme bij de ketel defect is, of dat de pomp vastloopt bij het aanzetten van de vloerverwarming. Als de apparatuur ineens weer flink aan de slag moet, zien we sneller storingen. Wanneer de klant geen warm water of verwarming meer heeft, moeten we daar dus snel iets aan doen. We proberen dit dezelfde dag nog te verhelpen. En in het uiterste geval kunnen klanten een elektrische kachel lenen, zodat ze niet in de kou zitten.’
Alles laten vallen bij escalaties
‘We krijgen ook regelmatig te maken met gaslekkages of gesprongen waterleidingen. Als installateur hebben we dan de plicht om vooral niet weg te kijken, maar adequaat te handelen. Dit kan soms een uitdaging zijn voor de serviceplanning. In zulke gevallen, waarbij we met onveilige situaties te maken hebben, laten we alles vallen en rijden we direct naar de locatie. En indien nodig schakelen we de brandweer in. We zijn daarbij verplicht om dergelijke onveilige situaties bij de overheid te melden.’
Snel en adequaat handelen is standaard
‘We hebben een 24/7 storingsdienst. Klanten kunnen ons, als ze een contract hebben, dag en nacht bellen bij storingen en calamiteiten. Zij krijgen dan rechtstreeks de dienstdoende monteur aan de telefoon en worden daarna verder geholpen. Klanten waarderen het dat storingen snel worden opgepakt en dat ze niet lang hoeven te wachten. Snel en adequaat reageren hoort er gewoon bij, het is echt een standaard onderdeel van ons werk.’
3 Tips
Tips om storingen te voorkomen:
- Ontlucht bij tijd en wijle de radiatoren. Verwijder lucht in het systeem om een betere warmteverdeling te krijgen.
- Controleer regelmatig de waterdruk. Houd de druk van je ketel tussen 1,5 en 2 bar om storingen te voorkomen.
- Plan jaarlijks een onderhoudsbeurt
Laat je ketel elk jaar controleren om problemen te vermijden en de levensduur te verlengen. Zo houd je je verwarming en warm water in topconditie!
Redactie; Joep Peters, Fotografie Koopmans Installatietechniek