De Vuurvlinder ronde 2! We werden wederom hartelijk ontvangen in Beuningen, deze keer door Nancy Koppers. Zij is IB’er, oftewel Intern Begeleider, binnen De Vuurvlinder. Een rol die ze inmiddels tien jaar vervult. Daarvoor was Nancy 17 jaar leerkracht in Ewijk, dus ze weet wel hoe het eraan toegaat binnen een basisschool. Wat doet een IB’er zoal? En waarom is deze rol zo speciaal? Nancy geeft de antwoorden.
Werkzaamheden van een Intern Begeleider
‘Als leerkracht zag ik veel leerlingen vastlopen, ik zag dat ze wat meer nodig hadden. Je hebt als leerkracht soms het idee dat je de kinderen tekort doet. Dus ik dacht: als ik mezelf opleid tot IB’er, dan kan ik die extra zorg bieden. Ik merk dat mijn rol de afgelopen tien jaar best veranderd is. Voorheen had je als IB’er vooral een coachende rol, nu gaat het meer richting kwaliteitscoördinator. Als IB’er ben ik verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en coördineer en begeleid ik de leerlingen én leerkrachten. Eigenlijk ben ik een soort vliegende keep. In de ochtend komen de ouders en leerlingen binnen, dan maak je al een praatje. Vaak ben ik tijdens de inloop bij een groep aanwezig, dan zie ik al hoe de kinderen binnenkomen. Het eerste contactmoment is heel belangrijk.’
Gouden Weken binnen De Vuurvlinder
‘Het leuke vind ik dat ik als IB’er mijn functie naar eigen inzicht kan invullen. Het welzijn en de relatie tussen leerling en leerkracht staan bij de Vuurvlinder hoog in het vaandel. Elk schooljaar starten we met de Gouden Weken. Zo’n acht jaar geleden bedacht ik dat het leuk was om dit bij de Vuurvlinder te introduceren. De eerste zes weken van het schooljaar investeren we dan bewust in de positieve groepsdynamiek. De leerlingen en leerkrachten gaan aan de slag met opdrachten om elkaar beter te leren kennen en samen te werken. Dat ik de vrijheid heb om dat te doen, vind ik fijn. Ik kan hier mijn kwaliteiten volledig benutten.
Een IB’er werkt met leerlingen én leerkrachten
‘Bij leerlingen gaat het vooral om de zorgtrajecten. Denk aan het uitzetten van IQ- en dyslexie-onderzoeken, of het inschakelen van schoolmaatschappelijk werk. Daarnaast voer ik regelmatig gesprekken met kinderen bij wie het thuis even niet zo lekker loopt. Wat ik hoop, is dat ik daarnaast ondersteunend ben voor de leerkrachten. Ze kunnen bij mij terecht wanneer ze tegen bepaalde dingen aanlopen. Ook denk ik mee met het hele reilen en zeilen binnen de groepen. Ik ben dus regelmatig in de klassen aanwezig. Tot slot voer ik geregeld oudergesprekken mee, vooral bij de kinderen die wat extra zorg nodig hebben.’
“Juf, als ik prins word, word jij dan mijn stage?”
Je maakt nog eens wat mee
‘Ik word vaak blij van de onbevangenheid en kijk op de wereld die kleuters hebben. Enkele jaren geleden, net voor carnaval, kwam een kleuter naar me toe met de vraag: “Juf, als ik prins word, word jij dan mijn stage?” En tijdens coronatijd kwam een kleuter me trots vertellen dat ze hoofdluis had, maar dat ze gelukkig gevaccineerd was. Kortom: die hoofdluis was dus geen probleem. Dat soort uitspraken vind ik geweldig! Vanaf het moment dat ik een klein meisje was, wist ik al dat ik ooit kinderen ging helpen. Vanuit dat idee werd ik juf en later IB’er. Elke dag op school heb ik weer het gevoel dat ik mijn droom heb verwezenlijkt. Ik ben -net zoals ik dat vroeger ook al was- juist blij wanneer de vakanties weer voorbij zijn. Ik voel me op school als een vis in het water.’
De volgende editie spreken we met
Dirk Grutters: leerkracht en ICT’er binnen De Vuurvlinder.
Tekst en foto: Joep Peters