Fit door bewegen

Het aantal 50-plussers dat fitnest is de afgelopen jaren fors gestegen. Dat blijkt uit diverse onderzoeken. Bij Sportclub Go4fit in Beuningen zien ze ook dat het aantal oudere sporters stijgt. Een stijging die zijn weerslag heeft op de activiteiten die de sportscholen aanbieden.

Volgens eigenaar Elise Derks van de sportschool in Beuningen gaat het aandeel 50-plussers bij haar school al snel richting de helft. Regelmatig sporten of bewegen hoort volgens haar bij een gezonde leefstijl. Het heeft een positieve invloed op chronische ziekten, overgewicht en de levensverwachting.

Belang van bewegen

“In onze programma’s voor ouderen richten we ons op 3 pijlers: bewegen, gezonde voeding en mentale gezondheid”, vertelt Elise. “Als je niet beweegt, word je stram en kun je ziek worden. Bewegen is dus van essentieel belang om gezond en vitaal te blijven. Wij adviseren om tenminste twee keer per week intensief te sporten met krachtrainingen om de spierkracht te behouden. Ondanks dat door ‘ slijtage ‘ door het ouder worden klachten zijn ontstaan kan het goed zijn dat deze klachten afnemen wanneer je verantwoord bezig bent met bewegen. Daarnaast promoten wij dat ouderen dagelijks bewegen en dat kan zijn wandelen, fietsen, tuinieren enz. De meeste ouderen die hier komen geven aan te sporten om fitter te worden, maar ook de sociale contacten worden vaak als reden gegeven.”

Vitaal ouder worden

“Voor ouderen hebben we een speciaal programma ontwikkeld Fit en Vitaal 65+ dat als doel heeft om 65-plussers in groepsverband met elkaar te laten bewegen onder deskundige begeleiding”, licht Elise toe. “De nadruk bij Fit en Vitaal 65+ ligt op het (her)winnen van plezier in bewegen, het kennismaken met uiteenlopende vormen van bewegen en het bevorderen van de fysieke fitheid. Denk hierbij aan kracht, lenigheid en coördinatie trainingen. Na afloop kan er gezamenlijk koffie gedronken worden. Deelname zorgt voor een toename van lichamelijke activiteit, verbetering van fysieke fitheid en sociale contacten. Daarnaast zijn onze gewone groepslessen zoals pilates, Zumba, spinning enz. zeker geschikt voor 50-plussers. Daarbij zetten we ook regelmatig trainingscircuits uit in de gym met functionele oefeningen voor het trainen van o.a. de benen, armen, rug met gewichten om belangrijke functies zoals balans en het kunnen opstaan uit een stoel, te behouden. De eGym-Cirkel is een slimme combinatie van 8 volautomatische toestellen. En wie als oudere individueel wil fitnessen, kan terecht op de eGym-Cirkel dat een slimme combinatie is van 8 volautomatische toestellen. Onze eGym-coach stelt eenmaal alle toestellen voor in en alle persoonlijke gegevens, zoals de zitpositie en trainingsgewicht, deze worden automatisch bewaard op een chipkaart. Elke deelnemer traint en wisselt vervolgens op hetzelfde moment, waardoor je binnen 30 minuten een complete workout doet. Met de eGym bieden we speciale programma’s aan zoals Het Immunity Boost programma zorgt dat je je spieren in immuniteitsboosters verandert, maar er zijn ook programma’s voor diabetici en voor mensen die binnenkort een operatie moeten ondergaan. Daarnaast zijn we een cursus gezond op gewicht gestart onder leiding van een diëtist. Met al onze fitnessapparatuur, programma’s en onze tips op de app en in de sportschool hopen we deze manier een bijdrage te leveren om ouderen vitaal te houden”, merkt Elise tot slot op.

Steeds meer ouderen weten de sportschool te vinden

Jeroen Vos van Fox Fitness in Druten benadrukt dit en ziet alleen maar voordelen van fitness en training op oudere leeftijd. “Het proces van het ouder worden vertraagd en het geeft een gelukkiger en gezonder gevoel. Met meer zelfvertrouwen en een beter zelfbeeld en minder stress en spanning. Sterkere spieren, gewrichten, pezen en botten (minder botontkalking).

Hij ziet een toename van 50-plussers is zijn sportscholen in de afgelopen jaren. “Zeker gezien de verschillende lockdowns waardoor sporten niet mogelijk was. Dan zie je vooral bij kwetsbare ouderen dat de gezondheid achteruitgaat en het belangrijk is dit aan te pakken en met sporten de vitaliteit te verbeteren, zodat mensen ook langer thuis kunnen blijven wonen.”

Vitaliteitsconcepten

“Daar bieden we in onze vijf verschillende sportschoolconcepten diverse mogelijkheden voor. Bij Fox Fitness, ons budget centrum, houden we in de ochtenden regelmatig circuittrainingen die niet specifiek voor 50-plussers zijn, maar er wel veel aan mee doen. Het is een circuit met bijvoorbeeld buikspieroefeningen en andere functionele oefeningen dat door een deskundige trainer wordt begeleid en goed zijn voor o.a. de stabiliteit, kracht en balans in het kader van valpreventie. Niet iedereen kiest hiervoor, maar die kunnen met of zonder begeleiding ook terecht op onze kracht- en cardioapparatuur.” Jeroen is blij dat in de beweegnorm, die in 2017 is herzien, krachttraining (minimaal twee keer per week) is opgenomen om de spierkracht te behouden. “Krachttraining wordt vaak onderschat, maar is heel belangrijk. Ideaal is natuurlijk een combinatie van cardio-, krachtraining, functionele oefeningen en wandelen en fietsen op een matig/intensief niveau. Een stap verder gaat onze personal gym met small group trainingen waarin sporters aan de hand van een persoonlijk trainingsschema werken aan hun vitaliteit, voeding en gezondheid. Nog een stap verder gaat Jeroen Vos Personal Training waar deelnemers 1 op 1 begeleid worden. Tenslotte hebben we nog Club West voor onbeperkt fitnessen en groepslessen.”

Het belang van bewegen voor ouderen

Fit Out

Om sporters waaronder ouderen bij het trainen in onze sportzaal wat meer houvast te geven, bieden we sinds kort een nieuw programma: Fit Out. In dit softwareprogramma zijn al onze toestellen opgenomen. Bij een zuil midden in de zaal, kunnen onze leden inloggen en na het ingeven van hun leeftijd, beginner of gevorderde, doelstelling kunnen ze hun eigen programma samenstellen. Daarnaast kun je aangeven op welke gebieden je de accenten wilt leggen, zoals bijvoorbeeld de borst, benen of de buik. Dit genereert vervolgens een QR-code waarmee je het persoonlijke trainingsschema kunt versturen naar je telefoon met echte instructievideo’s, de mogelijkheid om gewichten bij te houden, dynamische adviesgewichten en nog veel meer. Daarnaast kun je in deze app ook de progressie bijhouden en zorgen voor voldoende afwisseling. Hierdoor blijft het sporten afwisselend. Dit is belangrijk om resultaten te boeken en te zorgen dat het sporten niet saai wordt en dus blijf je langer sporten”, aldus Jeroen.

Hoe vitaal te blijven?

“We adviseren 50-plussers om tenminste twee tot drie keer te sporten. Dat is voldoende. Belangrijk is om bewegen in te passen in je dagelijkse leefpatroon en op vaste momenten in te plannen. Het gevaar bestaat anders dat ze dan zeggen; het komt nu niet goed uit en sla ik vandaag over. Dit heeft volgens Jeroen alles te maken met gedragsverandering. Het is de kunst om gedisciplineerd te zijn. Vandaar dat we bij onze sporters ook een vinger aan de pols houden en naast de trainingen in ons sportcentrum tips en oefeningen meegeven die ze thuis kunnen doen gericht op thuismogelijkheden zoals core stabiliteit. We hebben ook een app (VirtuaGym) met oefeningen voor thuis en daarnaast hebben we in de lockdowns met ons professionele team tal van workouts voor thuis opgenomen die makkelijk te volgen zijn.

Geef een antwoord

M&W Online App

M&WOnline de hele regio in 1 app.
De app bevat veel informatie voor inwoners en toeristen over het Land van Maas

M&W Online App

M&WOnline de hele regio in 1 app.
De app bevat veel informatie voor inwoners en toeristen over het Land van Maas en Waal, Gemeente West Maas&Waal – Gemeente Druten – Gemeente Wijchen en Gemeente Beuningen..
Het blok AED locaties bevat adresgegevens en route naar waar AED apparaat hangt en kan levensreddend zijn.