Grenzen aan de Groei; het rapport dat door de Club van Rome begin jaren zeventig werd gepubliceerd, stelde dat als wij in hetzelfde tempo door zouden blijven consumeren, de aarde binnen 100 jaar uitgeput zou zijn. Het zorgde voor veel commotie, en zorgde er tegelijkertijd voor dat aandacht voor duurzaam ondernemen langzaamaan op de agenda kwam en overheden en bedrijven hun verantwoordelijkheid namen voor de triple P: People, Planet, Profit. The Triple Bottom line, zoals John Elkington bedacht en beschreef in het boek “Cannibals with Forks” (1988). Zoveel jaren later staan bedrijven voor verschillende maatschappelijke uitdagingen. Naast zorgen voor gezonde financiële resultaten werken zij ook aan klimaatneutraal produceren en eerlijke werkomstandigheden. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is een begrip geworden. Wélke MVO maatregelen jij neemt: je zet ze in het Jaarverslag. Maar hóe doe je dat nu het best?
Het start met de vraag: Wat versta jij onder MVO? Wat doe je al en wat zou je nog meer kunnen doen? Bekijk kritisch hoe jouw bedrijf eruit ziet: welke deelgebieden en procesinrichtingen zijn er? Door stap voor stap alles na te lopen komen de mogelijkheden tot meer MVO in jouw bedrijf vanzelf aan het licht. Betrek daarin zeker ook de medewerkers, starten vanuit je eigen kracht is altijd de beste weg om te gaan.
De verslaglegging
Steeds meer bedrijven en overheidsorganisaties kijken naar de MVO doelstellingen van de bedrijven waar zij zaken mee doen. Als toeleverancier zul je aan een hele lijst met maatschappelijke criteria moeten voldoen om te kunnen leveren. Heb je je MVO netjes op orde, dan zal dat sowieso vertrouwen wekken, ook bij bedrijven die wellicht nog geen harde eisen stellen aan hun toeleverancier. In de consumentenmarkt ligt het wat anders: daar waar particulieren zéggen dat ze MVO belangrijk vinden, zijn ze nog altijd gevoelig voor een zo laag mogelijke prijs. Maar bedenk ook dat er serieuze reputatieschade kan optreden als je je MVO niet op orde hebt. Zorg ervoor dat je in jouw Jaarverslag in één oogopslag laat zien wie je bent en waar je voor staat. Vermijd jargon en zorg dat de lezer snel kan navigeren naar onderwerpen die zij belangrijk vinden. Vertel in makkelijk leesbare en duidelijke taal wat je nu doet, maar ook wat de plannen voor de toekomst zijn en zorg voor een goede, logische onderbouwing aan de hand van streefdata en kerncijfers. Grafische ondersteuning is een krachtig hulpmiddel om in een of twee beelden jouw bedrijf te presenteren.
Aansprekende voorbeelden
De meest transparante maatschappelijke jaarverslagen vinden hun plek op de ranglijst van de Transparantiebenchmark. Alliander N.V. eindigde eind vorig jaar als hoogste op de lijst en won daarmee de Kristalprijs. Een prijs die tot dan toe jaarlijks werd uitgereikt. Met de verplichting tot transparante verslaglegging via de Europese wetgeving Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), we spraken er al over in de vorige editie van de IN2MaasenWaal, werd het de laatste keer dat de prijs werd uitgekeerd.
Voor het Alliander Jaarverslag, open je de QR code:
Meer inspiratie opdoen?
Begin 1999 werd duurzaamheidsverslag.nl opgericht: het online loket voor jaarverslagen van Nederlandse bedrijven en organisaties met niet-financiële (duurzaamheids-) informatie. Je vindt hier zowel integrale jaarverslagen als afzonderlijke duurzaamheidsverslagen. Ook jouw verslag kan op deze site gepresenteerd worden.
Volg de QR code naar duurzaamheidsverslag.nl.
Redactie: Chantal Fransen
Afbeelding: Cover Alliander prijswinnend jaarverslag