Hyster-Yale Group staat voor robuustheid, kwaliteit en groot, groter, grootst. Vanuit de locatie in Nijmegen levert de fabrikant heftrucks over de hele wereld. Hans Nicolaï -Process Engineer bij Hyster- vertelt over slimme productiemethodes, unieke projecten en legt uit waarom Nijmegen zo’n belangrijke rol speelt binnen het wereldwijde Hyster-netwerk.
Multifunctionele locatie Hyster-Yale Nijmegen
‘Hier vindt de productie en het design plaats van heftrucks en container-handlers. Hyster-Yale heeft wereldwijd diverse locaties. Uniek aan de locatie Nijmegen is dat hier de verschillende disciplines bij elkaar zitten, zoals Manufacturing, Engineering, Test Center en EPO (European Parts Operations). Bovendien zetten we vaak klant-specifieke trucks in elkaar, helemaal afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. We maken de grootste trucks uit het Hyster-Yale assortiment en leveren deze wereldwijd. Het transport vindt plaats met een logistiek partner, tenzij de klant zijn machines zelf komt halen. Hyster bouwt al sinds 1953 trucks in Nijmegen. Deze vestiging is een resultaat van het Marshallplan na de oorlog.‘
“Uniek aan de locatie Nijmegen is dat hier alle disciplines bij elkaar zitten”
Slimme productieprocessen
‘Mijn afdeling Process Engineering houdt zich bezig met het inrichten an het productieproces. We zorgen ervoor dat we de nieuwe generatie trucks goed over de productielijnen kunnen bouwen. Hyster heeft recent een nieuwe cabine geïntroduceerd, deze assembleren we zelf hier in Nijmegen. We besparen op deze manier kosten en zijn flexibeler. Voorheen vond de assemblage plaats bij een toeleverancier. We zetten de productielijnen op volgens het DFT-principe, dit staat voor Demand Flow Technology. Kenmerkend voor deze werkwijze is dat het proces puur vraag-gestuurd is. Met andere woorden: de trucks die we bouwen zijn ook al verkocht. DFT zorgt er bovendien voor dat we meerdere truckseries over de productielijnen kunnen bouwen. We hebben 3 productielijnen: de big truck-lijn, de jumbo truck-lijn en tegenwoordig ook de cabinelijn. De Jumbotrucks zijn de allergrootste die we bouwen. Je ziet deze bijvoorbeeld in havens, bij spoorwegen en in de verschillende zware industrieën.’
Unieke projecten
‘We zien onze trucks ook op containerterminals, in de papierindustrie voor het oppakken van papierbalen en in de staalindustrie. Het gaat hierbij vooral om de grotere trucks voor het zware til- en hefwerk. De trucks die we hier assembleren, zien we meestal niet direct terug in de regio. De klanten die behoefte hebben aan de grote trucks zitten vaak wat verder weg. Alhoewel: de oplettende kijker kan enkele grote Hyster-trucks zien rondrijden bij onze buren van de Port of Nijmegen. De kleinere heftrucks die je vaker ziet, komen hoofdzakelijk van onze productiefaciliteit in Noord-Ierland. Een uniek project is de nieuwe truck die we recent op maat hebben gebouwd voor een klant in Duitsland. Deze machine tilt containers met accu’s van de treinwagon naar een nabijgelegen fabriek voor elektrische auto’s. Dit project is een mooi resultaat van de kennis en mogelijkheden die we hier hebben. Leuk te vermelden is dat we zelf ook bezig zijn met electrische trucks en brandstofceltechnologie. Vanwege de wereldwijde materiaaltekorten is het trouwens nog een hele uitdaging om alle trucks te kunnen bouwen.’
Hoe dan ook blijft Hyster-Yale Nijmegen, met de introductie van nieuwe cabines, milieuvriendelijke motoren en tegenwoordig ook elektrische trucks, een prachtig uithangbord voor de regio.
Tekst: Joep Peters
Foto’s: Hyster-Yale.