Search
Close this search box.

Excentriek clothing doet het net een beetje anders

Sem Vermeulen (20) en Figo van Geffen (20) wonen al hun hele leven slechts een straat van elkaar verwijderd en zitten al hun hele leven bij elkaar op school. Beiden komen uit een ondernemersfamilie en wisten al op jonge leeftijd dat ook zij het ondernemerschap ambieerden. Een zaak in kleding, dat stond buiten kijf: kleding is hun grootste passie.

“We zijn al een hele tijd bezig, maar sinds 6 mei dit jaar is het officieel. De zaak combineren we op dit moment nog met school. We studeren allebei Ondernemerschap en Retail management aan de HAN. Die combinatie en het feit dat we ook nog veel sporten, voetballen én een baantje ernaast hebben zorgt ervoor dat we lange dagen maken. Toch voelt werken aan je bedrijf nooit als werken. Het is altijd leuk en geeft enorm veel energie,” start Sem dit geanimeerde gesprek.

Blik op de toekomst

“Mijn vader zit al 30 jaar in de kleding. Via hem hebben we snel de juiste leveranciers kunnen vinden die ons de kwaliteit bieden die wij belangrijk vinden. Het is ook de kwaliteit waardoor we min of meer genoodzaakt zijn om groot in te kopen. Zo hebben we 1.500 artikelen in onze wintercollectie. Die verkopen we niet allemaal, maar zorgen er wel voor dat het design dusdanig is dat het items zijn die onze klanten ook volgend jaar nog willen dragen, zodat we deze mee kunnen nemen naar volgend jaar.” “Dat is een duurzame keuze,” vult Figo aan. “Een keuze die we ook uitdragen in het gecertificeerde katoen dat we gebruiken. We willen niet meedoen met de fast fashion industrie, maar gaan voor duurzame materialen en designs. Kleding die op alle vlakken lang meegaat.”

Kwaliteit boven alles

“Wij leveren vanaf dag 1 al de kwaliteit waar anderen pas in een later stadium mee komen. Dat kan doordat we de goede leverancierslijnen hebben. We werken met zachte stoffen die mooi blijven hoe vaak je ze ook wast. De prijs houden we bewust laag om aansluiting te vinden bij onze klanten, veelal studenten met een wat kleinere beurs die zich wel goed willen kleden. Streetwear met een luxe uitstraling, oversized, grote prints en hoogwaardige materialen; dat is de look waar we voor gaan. We hebben geen designopleiding gevolgd, maar kijken heel goed naar wat onze klanten dragen en naar wat we zelf graag dragen. En dat trekt aan: er zijn tegenwoordig ook oudere heren die onze kleding kopen. Daarnaast richten we ons ook steeds meer op jonge vrouwen. Ook zij voelen zich prettig in de kleding van Excentriek: het zit lekker en ziet er mooi uit.”

“Wij zijn zeer creatief in alles, behalve kwaliteit: daar tornen we niet aan. Die staat als een huis.”

Branding

“We verpakken onze kleding in dubbellaagse matzwarten dozen, klap je doos open dan valt eerst ons bedankkaartje op, daarna het vloeipapier met ons logo. Zo wordt elke bestelling een mooi cadeau om uit te pakken. Het is onderdeel van onze brandingaanpak. Van Instagram tot de website, het design, het logo en de huisstijl die overal in terugkomt… het is herkenbaar en straalt precies uit waar wij voor staan: betaalbare kwaliteit en mooi. Het is vooral mooi. Hoe we ons merk vermarkten? Daar zetten we van alles op in. TikTok is een heel krachtig kanaal voor ons en er zijn influencers die ons merk promoten, maar daar betalen we niet voor. Uiteindelijk gaat het erom dat je de beperkte financiële middelen die wij tot onze beschikking hebben zo creatief mogelijk inzet om een zo groot mogelijk bereik te krijgen.”

Stap voor stap bouwen Sem en Figo aan hun imperium. De collectie wordt beetje bij beetje uitgebreid. Door goed te onderhandelen en te laten zien waar ze voor staan zijn leveranciers inmiddels bereid om ook in kleinere oplages de gewenste kwaliteit te bieden. Komende zomer worden er o.a. sokken, korte broeken en pantalons aan het assortiment gevoegd. Naarmate Excentriek groeit zullen daar op termijn jeans en een sportkledinglijn aan worden toegevoegd. Het ultieme doel: een flagship store in strak design waar de klanten hen kunnen bezoeken en zien en voelen rondom welke mooie kwaliteit Excentriek gebouwd is.

www.excentriekclothing.com

Tekst: Chantal Fransen Fotografie: Bart Kouwenberg

Geef een reactie

M&W Online App

M&WOnline de hele regio in 1 app.
De app bevat veel informatie voor inwoners en toeristen over het Land van Maas

M&W Online App

M&WOnline de hele regio in 1 app.
De app bevat veel informatie voor inwoners en toeristen over het Land van Maas en Waal, Gemeente West Maas&Waal – Gemeente Druten – Gemeente Wijchen en Gemeente Beuningen..
Het blok AED locaties bevat adresgegevens en route naar waar AED apparaat hangt en kan levensreddend zijn.