De vraag naar smart builders is de afgelopen jaren flink toegenomen. Deze slimme bouwprojectmanagers spelen met behulp van innovatieve technieken een zeer grote rol in het verduurzamen van gebouwen. Wat vraagt om technici die in de rol van bouwprojectmanager digitaal en volledig in 3D een bouwproject voorbereiden.
Op het ROC Rivor in Tiel is sinds vorig jaar de opleiding Smart Building van start gegaan. Hiermee is het ROC een van de vier locaties in Nederland waar deze opleiding wordt gegeven. Smart Building is een brede vierjarige bol-opleiding niveau 4 die samen met het bedrijfsleven in de regio is ontwikkeld. Waarbij studenten leren op school en in de praktijk d.m.v. van stages. De opleiding is gevestigd in het innovatieve S-TEC pand aan de Teisterbantlaan.
Vraag vanuit de markt
“Met de opleiding zijn we gestart vanwege de vraag vanuit de markt”, vertelt Edwin Brussen, directeur Techniek TOC Rivor. “De techneut van de toekomst heeft niet alleen verstand van de bouw, maar ook van elektrotechniek, werktuigbouwkunde en ICT. Voorheen waren dit allemaal eilandjes die ieder voor zich werkten en waarbij de koppeling van alle technieken nog weleens ontbraken. Met de opleiding Smart Building leren studenten de nieuwste technieken en is er veel aandacht voor innovatie en duurzaamheid. Met de nieuwste software zoals 3D, VR, Ar en BIM leren ze zo digitaal een bouwproject te ontwikkelen waarbij elementen als bouwtechniek, installatietechniek, elektrotechniek en ICT worden gecombineerd om het integraal project succesvol uit te voeren”, aldus Brussen.
‘Stages maken een belangrijk deel uit van de opleiding’
Praktijk
“Stages maken een belangrijk onderdeel uit van de opleiding”, vertelt hybride docent Installatie- en Energietechniek Robert Duin die een eigen bedrijf heeft in Energieadvies. “De lessen worden gegeven door zoveel mogelijk praktijkdocenten. Er zijn 3 hybride docenten met ieder hun eigen vakgebied. Zo is er een docent die een architectenbureau heeft terwijl een andere docent werkt bij een woningbouwvereniging waar ze projectmanagement doet. Op deze manier willen we zoveel mogelijk de praktijk koppelen aan de theorie. Waardoor de lesstof beter blijft hangen en tevens up-to-date blijft en aansluit wat er in de praktijk gebeurt. Zelf doceer ik installatie- en energietechniek waarbij ik studenten inzicht geef in de technieken die ik in mijn eigen bedrijf toepas zoals het managen van energiestromen, warmtepomptechniek en batterijen voor zonne-energieopslag. Naast de verplichte stages bezoeken we regelmatig bedrijven of volgen de studenten een gastles. Laatst zijn we met de klas op de bouwbeurs geweest. Daarnaast volgen we met de klas een bouwproject in Geldermalsen van 40 woningen in al zijn facetten van ontwerp tot uitvoering. Dit alles om de studenten voor te bereiden op toekomstige ontwikkelingen.” Robert noemt als voorbeeld kunstmatige intelligentie (AI) dat nu al wordt toegepast in Smart Buildings dat aan de hand van bijvoorbeeld de weersvoorspelling de klimaatinstallatie automatisch aanpast zonder tussenkomst van een beheerder. Of dat de installatie zich aanpast aan de dynamische energieprijzen en kiest voor de meest gunstige energieprijs op dat moment. “Van belang is dat ons lesmateriaal up-to-date is en aansluit bij de nieuwste technologieën en methoden. Hierdoor zullen de afgestudeerde studenten goed voorbereid zijn op de arbeidsmarkt”, aldus Robert.
Tekst: Loet van Bergen
Foto’s: ROC Rivor