Bij Megens Installaties spreken ze niet zozeer van budgetten, maar vooral van planningen. Die zijn grotendeels afhankelijk van de uitstaande offertes en opdrachten. Innoveren doet het Drutense bedrijf niet alleen op techniek, vooral ook op processen. Directeur Jos Ruijs legt uit hoe dat zit.
Verschillende planningen
‘We hebben een jaaromzet die we denken aan te kunnen en afhankelijk is van de planning, daar groeien we naartoe. Het gaat echter niet alleen om de omzet, maar veel vaker om het aantal uren. We hebben 125 mensen in dienst, die moeten we aan het werk houden. We ontwerpen, installeren en onderhouden installaties, omzet is dus min of meer een gegeven. Omdat we een projectorganisatie zijn, fluctueert deze nogal. Dat proberen we zo goed mogelijk af te stemmen. We hebben een jaarplanning op basis van uitstaande offertes en opdrachten, die we maandelijks bespreken met de directie. Daarnaast hebben we een actuele projectplanning en een 6-wekenplanning. De projectteams hebben wekelijks overleg. Binnen de afdeling Technisch Beheer plannen we op basis van de opdracht en weersomstandigheden. Zo weten we bijvoorbeeld dat in september en april de storingsperiodes zijn. Die zijn klimaatafhankelijk.’
“Zo weten we dat in september en april de storingsperiodes zijn. Die zijn klimaat-afhankelijk”
Geautomatiseerde processen
‘We maken gebruik van een softwarepakket, onder meer voor onze planning. Hierin kunnen we de complete workflow zien. De accountant gebruiken we niet om investeringen te bespreken, maar alleen voor het opmaken van de jaarrekeningen van de bedrijven. Omdat we volledig geautomatiseerd zijn en onze processen op orde hebben, kunnen we uiterlijk in de tweede week van januari de cijfers aanleveren, waar de accountant vervolgens mee aan de slag kan.’
Megens procesorganisatie
‘We zitten volledig in de procesoptimalisatie. In 2011 zijn we gestart met 3D-ontwerpen als onderdeel van BIM. Met BIM werken, betekent zoveel mogelijk behoud van data. Door veel data te hergebruiken, houden we bovendien de mens-/faalkosten beperkt Ook door standaardisatie van materialen houden we processen simpel en blijven de kosten relatief laag. We passen zoveel mogelijk dezelfde bulkmaterialen toe. Na het ontvangen van een opdracht, starten we met ontwerpen. Grote componenten zoals koelsystemen en verdeelkasten komen daarna. Als elke projectleider in gesprek zou moeten gaan over alle prijzen, kost dat veel voorbereidingstijd. We hebben daarom standaard kortingsafspraken met onze leveranciers voor de bulkmaterialen. We denken vooral in processen en niet meer alleen in techniek.’
Innoveren
‘Door de krapte op de arbeidsmarkt ontstaat de mogelijkheid om mensen buiten het vak aan te nemen. Zij kunnen denken op het niveau dat ons vak vraagt; denken in processen. Zo worden we uitgedaagd om mensen buiten het vak uit te nodigen om op gesprek te komen. Dat biedt veel mogelijkheden. We proberen mee te denken met de verwachtingen van de klant, dat levert een leuk speelveld op. Het bouwproces volgen we met Open Space, dat gebruik maakt van een 360 graden camera. Hiermee zijn we in staat een match te maken tussen de werkelijke, actuele situatie op de bouw en het digitale ontwerp dat we bedacht en uitgewerkt hebben. Ook maken we gebruik van een boorrobot die wordt geladen met de data uit datzelfde digitale ontwerp. Zo zijn we voortdurend bezig met het innoveren van onze processen.’
Tekst en Fotografie: Joep Peters