Search
Close this search box.

Dossier haalbare budgetten: Investeren in de kwaliteitsmedewerker

Shots Europe is de grootste Europese distributeur en producent van erotische artikelen. Het bedrijf draagt bij aan het uit de taboesfeer halen van het onderwerp seks. En terecht, want sex sells, en hoe! Belangrijk dus om controle te hebben over je budgetten, kosten en (toekomstige) inkomsten. CEO Hein Schouten vertelt hoe ze dat bij Shots voor elkaar krijgen.

CEO Hein Schouten
CEO Hein Schouten

Korte en lange termijn forecast

‘Vanuit verschillende disciplines -finance, supply chain, research & development, logistiek en sales- bepalen we de stip op de horizon. We maken een forecast met een korte termijnplan (1 en 2 jaar) en een langere termijnplan (3 en 4 jaar). Onze industrie is natuurlijk ontzettend in beweging. De markt wordt steeds groter door de toenemende vraag en wereldwijde acceptatie. We maken een planning met een aantal KPI’s. Hier hangen we vervolgens de budgetten aan vast. We ontwikkelen hier ook producten, daar ligt de focus op en gaan veel kosten in om. Neem bijvoorbeeld de vibrator, waarbij je te maken hebt met R&D, veilig gebruik van het product, het ontwerp, de engineering en de mal. Daarbij is het ook van belang je af te vragen waar de markt naartoe gaat, wat we overhouden en hoeveel geld we vervolgens in R&D steken.’

Investeren in mensen en automatisering

‘Zo’n 2,5 jaar geleden -na een periode van forse groei- ontstond een tekort aan mensen én tijd om mensen op te leiden. We hebben toen een MT gevormd om het te bedrijf te professionaliseren. We hebben een compleet nieuw IT-landschap geïmplementeerd. Daarbij hebben we een blauwdruk gemaakt van alle processen. Het heeft ertoe geleid dat we met dit systeem alle processen veel efficiënter hebben ingericht. De overgebleven budgetten investeren we weer in de mensen, oftewel de kwaliteitsmedewerker.’

2025: Een nieuwe e-commercestrategie

‘Volgend jaar gaan we nog meer investeren in onze eigen producten en innovaties in de markt brengen. Daarnaast passen we onze e-commercestrategie aan. Om de kwaliteit van onze content te bewaken, te optimaliseren en het aanbod te reguleren, ontwikkelen we een eigen flagship-store. Dat betekent dat we voor onze B2B-partners de content optimaal neerzetten én dat zij daarop meeliften. We spreken de consument namelijk eerder aan, bijvoorbeeld door mooiere foto’s en gerichte marketingcampagnes.’

Power BI voor dagelijkse controle

‘We zijn een gezond bedrijf, bij afwijking is er geen paniek. Ons MT en de afdelingshoofden houden het in de gaten, we sturen op KPI’s en gebruiken dashboard voor de controle. Met realtime Power BI-rapportages zijn we altijd in control en kunnen we snel bijsturen. Als we bijvoorbeeld ineens 20% meer verkopen dan geforecast, kunnen we snel schakelen en zorgen we ervoor dat we niet uit voorraad zijn. Gebeurt dit toch eens bij uitzondering, dan kunnen we vanuit ons grote assortiment de klant van product A naar B sturen. De producten maken onze business informeel, we hebben plezier met elkaar. De industrie is bovendien enorm in beweging en heeft een hoog groeipotentieel voor de toekomst. Kortom, het is geen hype, dit blijft altijd!’

Tekst: Joep Peters Fotografie: Hein Schouten

Geef een reactie

M&W Online App

M&WOnline de hele regio in 1 app.
De app bevat veel informatie voor inwoners en toeristen over het Land van Maas

M&W Online App

M&WOnline de hele regio in 1 app.
De app bevat veel informatie voor inwoners en toeristen over het Land van Maas en Waal, Gemeente West Maas&Waal – Gemeente Druten – Gemeente Wijchen en Gemeente Beuningen..
Het blok AED locaties bevat adresgegevens en route naar waar AED apparaat hangt en kan levensreddend zijn.