Bijna 50 jaar ervaring leidt soms tot prachtige innovaties. Wilfred Sleijffers is directeur van Geba, verhuurbedrijf van mens en materieel voor de wegenbouw. De jarenlang opgedane kennis van de markt, toepassingen én de juiste mensen in huis, leidde in 2020 tot zusterbedrijf Green Road Equipment. Door dit Mookse bedrijf staat de toekomst voor emissievrije wegenbouw nu open. Wilfred aan het woord.
De geboorte van Green Road Equipment
‘Green Road Equipment is een zusterbedrijf van Geba, al bijna 50 jaar een verhuurbedrijf van wegenbouwmachines. Het idee voor GRE ontstond in 2020 vanuit de noodzaak om, als verhuurder van wegenbouwmaterieel, te werken aan een verhuurpark dat voldoet aan de nieuwe vraag. Deze vraag is om emissievrij infrastructurele werken te realiseren. Ik wil machines verhuren waar de markt van wegenbouwbedrijven om vraagt. Dit is een proces van een aantal jaren geweest. De vraag naar emissievrije machines neemt snel toe, die wordt ook gecreëerd door regelgeving van de overheid met betrekking tot de stikstofproblematiek. Er zijn veel wegenbouwprojecten die niet uitgevoerd of zelfs stilgelegd worden. De aannemers zien dat hun werkvoorraad inkrimpt. Ze moeten dus haast maken met de transitie en zorgen dat ze volledig emissievrij hun werk kunnen uitvoeren. ’
Oude machines krijgen een nieuw leven
‘Het was best risicovol om te starten met GRE. Wat wij wilden maken bestond immers nog niet. Dat was dan ook de reden om GRE als een apart bedrijf op te richten naast Geba. We zijn innovatief, nieuw en vonden het belangrijk om onze kennis in een aparte organisatie onder te brengen. We bouwen bestaande wegenbouwmachines van wegenbouwers én die uit ons eigen machineverhuurpark om, van diesel- naar elektrisch aangedreven materieel. We willen dit bovendien zoveel mogelijk doen op een duurzame en circulaire manier. Zo geven we oude asfaltmachines en walsen weer een nieuw emissievrij leven. We ontmantelen de machines en verwijderen de dieseltank en -motor. We hergebruiken zoveel mogelijk goede onderdelen van de oude machine. Versleten onderdelen die niet meer bruikbaar zijn, die recyclen we. Zo ook de dieselmotor en –tank. We bouwen de machines vervolgens weer op met een nieuwe elektrische motor en batterijpakketten.’
‘Op een emissievrije manier asfalt verwerken, dát is de toekomst’
Een emissievrije toekomst voor de wegenbouw
‘De grote kans voor onze klanten is dat zij hun werkvoorraad kunnen vergroten. Met emissievrij materieel hebben zij het voordeel om in binnenstedelijke en kwetsbare gebieden het werk eerder gegund te krijgen van gemeentes, provincies en Rijkswaterstaat. Werk je met emissievrij materieel? Dan heb je bij het gunningsproces een groot voordeel ten opzichte van bedrijven die met conventionele dieselmachines werken. Op een duurzame manier asfalt verwerken, dát is de toekomst. Daar kunnen we echt niet meer omheen.’
‘We ontvangen basisschoolkinderen uit de regio, die we laten zien wat we hier doen en hoe we werken aan duurzaamheid’
Jong leren, oud doen
‘In 2022 wonnen we de Circulaire Prijs van het Rijk van Nijmegen. Ik werd vervolgens benaderd om mee te werken aan de Kinderdenktank in september. We ontvangen dan basisschoolkinderen uit de regio, die we laten zien wat we hier doen en hoe we werken aan duurzaamheid. We geven ze een kijkje in onze techniek, de IT en de handjes die de klussen klaren. Zo zien de kinderen de veelzijdigheid van ons werk en we vertellen dat hun toekomst circulair en duurzaam is. We laten ze daarbij meerijden op de machines, waarbij we het verschil laten zien tussen dieselmachines en elektrische machines. De jongeren mogen ons dan vertellen welke verschillen ze opmerken. De toekomst staat in het teken van duurzaamheid. Dit vergt bewustwording en een andere manier van denken en werken. De jeugd kan keuzes maken; in de techniek, in de bouw. We werken nu al hard om op een gezonde en verantwoorde manier met de omgeving om te gaan. Het kán ook gewoon en het wordt bewezen. Het is belangrijk om de jeugd dit nu al te laten zien.’
Tekst: Joep Peters Foto’s: Green Road Equipment