Search
Close this search box.

Dossier Duurzaam digitaal ondernemen: International Students Work (ISW) – Online werven, offline verbinden

2023 serie artikelen in IN2 Maas & Waal over digitaal ondernemerschap.

International Students Work: veel meer duidelijkheid kan een naam niet verschaffen. De jonge club uit Nijmegen helpt internationale studenten aan het werk. Inspelend op de behoefte van de jonge doelgroep, spelen digitale middelen daarbij een grote rol in de werving van mensen. In het team van ISW zijn daarom ook internationale studenten werkzaam. “Die weten exact hoe ze de doelgroep moeten bereiken, want de doelgroep zijn ze zelf”; aldus oprichter Karel Leusink. We spreken met Chris Blom en Karel over ISW en de kracht van online.

Karel Leusink en Chris Blom

Verbindende schakel voor kennisinstellingen, bedrijven en internationale studenten

Karel was zelf ooit een internationale student in Japan en Italië. Hij merkte dat de campus helemaal was ingericht op de internationale studenten, bijvoorbeeld op gebied van taal en faciliteiten. Daarbuiten was het echter een ander verhaal: ‘Bij terugkomst in Nederland merkte ik dat buitenlandse studenten hier in de regio tegen exact dezelfde zaken aan liepen. Bovendien kregen ze vaak nul op rekest in de zoektocht naar een baan naast hun studie.’ Deze observatie was voor Karel reden om in 2019 met ISW te beginnen. Chris vult aan: ’We willen de drempel voor bedrijven in de regio zo laag mogelijk maken om met deze studenten te werken. Daarom ontzorgen we studenten en deze organisaties zoveel mogelijk, bijvoorbeeld door het aanvragen van tewerkstellingsvergunningen en informeren over verzekeringen. Ik vind het een gemiste kans voor bedrijven wanneer ze internationale studenten niet overwegen als aanvulling op hun fulltime team, helemaal in deze krappe arbeidsmarkt.’ Karel: ‘Dit is een unieke en gemotiveerde doelgroep met heel veel lef. Bovendien realiseren niet veel bedrijven zich hoeveel buitenlandse studenten er zijn. Alleen al in de regio Nijmegen-Wageningen-Arnhem gaat het om zo’n 7.000 studenten.’

Via digitale contactpunten de arbeidsmarkt op

Chris: ‘We zitten in een snel veranderende wereld waarin kennisdeling online plaatsvindt, zéker bij onze doelgroep. Die is meestal tussen de 18 en 25 jaar, we investeren dus in online communicatiemiddelen om kennis te delen en te informeren. Dit doen we via blogs, TikTok, Instagram, Facebook en LinkedIn. Op deze manier binden we de studenten aan ISW en geven hen een warm welkom in Nederland.’ Karel: ‘We zijn bovendien bezig met een CV-generator op onze website, waarmee mensen gratis een CV kunnen maken. Met al deze digitale contactpunten geven we de studenten het vertrouwen om zich bij International Students Work aan te melden en via ons de arbeidsmarkt op te gaan.’

Een gemotiveerde en structureel inzetbare populatie

ISW werkt inmiddels met een flinke database, gevuld met gemotiveerde internationale studenten die hier meestal jaren zitten én vaak willen blijven. Deze mensen zijn dus structureel inzetbaar voor bedrijven. Chris: ‘Mijn grootste uitdaging als accountmanager is om de barrière weg te nemen en bedrijven te laten proeven aan onze doelgroep. Deze is zowel strategisch en voor de lange termijn inzetbaar, alsook in piekperiodes bijvoorbeeld tijdens de zomervakantie. We zetten onze mensen in voor hands on-banen en studie- of taalgerelateerde functies. Onze doelgroep kan bedrijven dus echt ondersteunen bij het realiseren van hun groeiambities in binnen- en buitenland.”

Online werven, offline connecties maken

Karel: ’De afgelopen jaren hebben we meer dan 400 internationale studenten aan een baan geholpen, we zijn een groeiende club. Wanneer we online mensen hebben geworven en offline hebben geselecteerd, dan komen zij in onze community. Eens per maand organiseren we een community-event, zoals vorig jaar een wandeling over de N70, de weg door Beek en Berg en Dal, waarna we pannenkoeken gingen eten. We laten op die manier de jongeren regionaal integreren en laten hen zien wat de regio zoal te bieden heeft. Bovendien organiseren we workshops in samenwerking met de HAN en RU, bijvoorbeeld over het doen van de belastingaangifte. We zorgen er voor dat ze aan het werk kunnen, geïnformeerd zijn én dat ze vrienden maken. De sociale en financiële impact gaan hand in hand.’

Toekomstplannen

‘Onze doelgroep zit op social media. Het is dus een no brainer om onze capaciteit vol in te zetten op online, daarom hebben we ook een groot marketingteam. De eerste eigen medewerker van ISW in 2020 was niet geheel toevallig een marketingmedewerker. We willen in eerste instantie digitaal zichtbaar zijn, de impact die we daarna maken is vooral offline. Het aanbieden van digitale informatie heeft financiële en sociale impact, en wijst mensen de weg op de Nederlandse arbeidsmarkt en alles wat daarbij komt kijken. Het fundament van onze startup staat als een huis. De uitdaging is nu om de komende jaren verder op te schalen en daarmee de bedrijven waar we voor werken harder te laten groeien en meer studenten sneller te laten integreren door werk.

Interesse in parttime of fulltime inzet van internationale studenten? Denk niet in barrières, maar maak gebruik van deze gemotiveerde en getalenteerde groep mensen met lef! Kijk eens op www.internationalstudentswork.nl

Foto: ISW
Tekst: Joep Peters

Delen:

Bekijk alle
regio
magazines

Gerelateerde artikelen

Gesponsord door

Geef een reactie

M&W Online App

M&WOnline de hele regio in 1 app.
De app bevat veel informatie voor inwoners en toeristen over het Land van Maas

M&W Online App

M&WOnline de hele regio in 1 app.
De app bevat veel informatie voor inwoners en toeristen over het Land van Maas en Waal, Gemeente West Maas&Waal – Gemeente Druten – Gemeente Wijchen en Gemeente Beuningen..
Het blok AED locaties bevat adresgegevens en route naar waar AED apparaat hangt en kan levensreddend zijn.