Search
Close this search box.

EyeQuestion Software: Over smaak valt niet te twisten. Of wel?

EyeQuestion Software, gevestigd in Elst, is gespecialiseerd in software voor sensorisch productonderzoek, ofwel onderzoek dat plaatsvindt met de menselijke zintuigen. Het bedrijf biedt krachtige tools voor het verzamelen en analyseren van gegevens over smaak en geur, waarmee organisaties betere productbeslissingen kunnen nemen. De gebruiksvriendelijke software helpt bedrijven snel inzicht te krijgen in consumentenvoorkeuren en zo hun producten te verbeteren en de klanttevredenheid te verhogen. Directeur Rignald Span neemt ons mee in het wonderlijke verhaal van EyeQuestion.

Smaaktest
Smaaktest

Producten testen met software én mensen

‘Wij leveren software waarmee bedrijven hun producten kunnen testen. Dit doen ze bijvoorbeeld om de kwaliteit te kunnen handhaven. Dit is relevant bij voedingsproducten als cacao, bier en koffie. De consument wil namelijk niet elke keer wat anders proeven. Om dat te kunnen waarborgen, moet je deze producten dus testen en daar heb je mensen voor nodig. Om deze mensen objectief te kunnen laten testen, heb je vervolgens software nodig. Deze software is enerzijds technisch en bevat anderzijds kennis over hoe je deze tests uitvoert. Je kunt je voorstellen dat het voor een betrouwbare test belangrijk is dat deze mensen continu worden getraind en gekalibreerd. Er wordt dan bijvoorbeeld bewust een afwijkend product aan de test toegevoegd, waardoor we kunnen nagaan of de mensen goed getraind zijn.’

‘Als je nu de Cup-a-Soup van 10 jaar geleden zou proeven, dan zou je deze veel te zout vinden’

Nu al nadenken over de wensen die we over 10 jaar hebben

‘Veel van onze klanten zitten in de voedingsindustrie. Bij hun producten is het van belang om te weten hoe het product eruit ziet, hoe het smaakt en hoe het ruikt. Ons klantenbestand bestaat daarnaast ook uit non-food bedrijven. Philips bijvoorbeeld test met onze software de kwaliteit van en ervaringen met hun scheerapparaten. We noemen onszelf weleens ‘het geheime ingrediënt van de producten die je in de supermarkt kunt kopen.’ Naast het testen van producten die al op de markt zijn, helpt EyeQuestion bedrijven die hun producten in de toekomst op de markt gaan brengen. Rignald illustreert dit met een lokaal voorbeeld: ‘Elst is bekend van de Elstar-appel. Een veredelaar -iemand die zaden of bomen kweekt- moet bijvoorbeeld nu al weten wat voor een smaak appel de consument over 10 jaar wil omdat het kweken van een nieuwe appel tijd kost. De kwaliteitscontrole en andere zaken die van belang zijn voor toekomstige producten komen uit onze koker.’

Een wereldwijd bereik

‘We proberen het belang van goed geur- en smaakonderzoek overal te promoten. Er zijn wereldwijd maar 3 bedrijven die deze specifieke software leveren. Het gaat om het waarborgen van de kwaliteit én het begeleiden van producten die nieuw op de markt komen. De markt is vanzelfsprekend in beweging. Een voorbeeld hiervan is de zoutreductie in voedingsproducten. Unilever besloot 10 jaar geleden dat er minder zout in de Cup-a-Soup moest. Dit hebben ze in zeer kleine stappen en met behulp van sensorisch onderzoek gerealiseerd. De consument heeft er daardoor niets van gemerkt. Als je echter nu de Cup-a-Soup van 10 jaar geleden zou proeven, dan zou je deze veel te zout vinden.’

Rignald Span
Rignald Span

Van een leuke verpakking naar een totaalbeleving

‘Wat in de toekomst steeds belangrijker wordt zijn enerzijds de vraag wat mensen van een bepaald product vinden en anderzijds het impliciet meten van dingen. Met andere woorden; het meten van zaken die mensen ónbewust doen. We werken bijvoorbeeld met Eyetracking en AI. Met behulp van Eyetracking zien we waar mensen in de supermarkt onbewust op letten wanneer ze op zoek zijn naar een product. Vroeger dacht men dat consumenten enkel konden oordelen of een product lekker was, en werd smaak niet als prioriteit gezien. Men geloofde dat een aantrekkelijke verpakking en een overtuigende reclame voldoende waren voor verkoop. Die opvatting is echter veranderd. Tegenwoordig, mede door social media, zijn mensen veel mondiger over smaakbeleving. Het is nu essentieel om te begrijpen hoe een consument over een product in zijn geheel denkt om te garanderen dat het product succesvol is en blijft. We maken dan ook steeds meer gebruik van AI om deze informatie van de consument te kwantificeren en beoordelen.’

De mens proeft en ruikt, de computer helpt

‘Mensen die producten proeven zijn veel objectiever in hun oordeel wanneer een computer hen door de test begeleidt. We worden namelijk snel beïnvloed door andere mensen, zo zitten we nou eenmaal elkaar. Ondanks alle technologische ontwikkelingen en de mogelijkheden die AI biedt, gebeurt het beoordelen van smaak en geur nog steeds door de mens. 70% van nieuwe producten is binnen een jaar weer uit de schappen. Het zou dus mooi zijn als bedrijven hun nieuwe producten eerst sensorisch laten testen om te voorkomen dat hun product faalt. De ultieme situatie is dat je in de toekomst producten consumeert, die qua smaak en geur helemaal zijn afgestemd op jouw persoonlijke voorkeuren. ’

Tekst: Joep Peters Fotografie: EyeQuestion

Geef een reactie

M&W Online App

M&WOnline de hele regio in 1 app.
De app bevat veel informatie voor inwoners en toeristen over het Land van Maas

M&W Online App

M&WOnline de hele regio in 1 app.
De app bevat veel informatie voor inwoners en toeristen over het Land van Maas en Waal, Gemeente West Maas&Waal – Gemeente Druten – Gemeente Wijchen en Gemeente Beuningen..
Het blok AED locaties bevat adresgegevens en route naar waar AED apparaat hangt en kan levensreddend zijn.