Door het enorme aanbod aan feesten, festivals en eetgelegenheden komen horecagasten niet meer vanzelf. Daarom is het belangrijk om vooruitstrevend te zijn en te blijven verrassen. Huub Tromp vertelt hoe ze dit bij de 125-jarige Winssense Gasterij voor elkaar krijgen.
Huub: ‘Wij zeggen regelmatig: geen traditie zonder vernieuwing, en geen vernieuwing zonder traditie. Tijden veranderen, de vraag is anders dan 10 jaar geleden. Andere dingen zijn belangrijker geworden in de horeca en samenleving, zoals duurzaamheid en betekenisvol werk. Hier moet je als ondernemer, en zeker ook in de horeca, op anticiperen. Tegenwoordig kom je er niet meer mee weg als je midden in de winter aardbeien gerechten serveert. Seizoensgebonden aanbod, voldoende vernieuwing en tijdig nieuwe, smaakvolle gerechten op de kaart zetten is belangrijk. Maar ook: niet met elke trend meegaan.’
“Als je je gastheerschap goed op orde hebt, kun je je in de toekomst nog beter onderscheiden”
De balans tussen traditie en vernieuwing
Het is verstandig om selectief te zijn en alleen die trends op te pakken die bij ons passen. Dat is misschien ook wel typerend voor het familiebedrijf, om vast te houden aan traditie én te vernieuwen. De opkomst van vegetarische en veganistische gerechten bijvoorbeeld, daar kun je als restaurant niet omheen. Neem van de andere kant als voorbeeld de foodtrucks: ze zijn er nog wel, maar de grootste hype lijkt er vanaf. Het is dus goed om je eigen identiteit te bewaken en niet bij elke trend je bedrijf volledig om te gooien. Ook onze gasten verwachten dat van ons.’
Economische stabiliteit
‘Als je kijkt naar de wisselende economische situatie en de impact van nieuws, is het voor een horecaondernemer heel belangrijk om je financiën goed op orde te hebben. Zeker de inkoopprijzen van groenten, vlees en vis schommelen enorm. Wij kijken daarom vaak naar de prijzen en kiezen ervoor om seizoensgebonden producten aan te bieden. We merken, zeker in het najaar, dat er minder spontane bezoekers zijn. Mensen kiezen er dus bewust voor om bij ons te komen. We moeten daarom blijven verrassen, maar wel binnen de authenticiteit van De Arend.’
Persoonlijke aandacht is de toekomst
‘Ik wil er sowieso voor zorgen dat elk bezoek aan De Arend een feestje is. In een wereld waar de technologie zich razendsnel ontwikkelt, wordt de persoonlijke interactie steeds belangrijker. Als je je gastheerschap goed op orde hebt, kun je je in de toekomst nog beter onderscheiden. Wij doen dat met persoonlijke en oprechte aandacht voor onze gasten aan tafel. Juist dát wordt, voor een bedrijf als het onze, het allerbelangrijkste de komende jaren. Ook omdat sociale contacten steeds meer plaatsmaken voor digitale communicatie.’