Je hebt een goedlopend bedrijf, een eigenzinnig product en/of onderscheidende dienst en ziet daarmee mooie groeimogelijkheden in het buitenland. Met Duitsland in onze voortuin lijkt dat land, met zijn omvang en inwonertal, de logische (eerste) stap naar internationaal zakendoen. En al lijkt onze grote buur op het eerste gezicht veel op ons, er zijn een aantal haken en ogen en zaken waar je je gedegen bewust van moet zijn voordat je je in het Duitse avontuur stort. “Er zijn honderd-en-een redenen om de stap naar Duitsland te zetten,” vertelt Maurice Horyon, mede-eigenaar van fiscaal, juridisch en corporate finance adviesbureau NeD Tax, dat een specialisatie heeft in zakendoen in Duitsland. “Maar, bedenk je wel, dat in Duitsland de wetgeving anders is, juridisch, fiscaal… er zijn verschillen. En dat geldt ook voor de mens: Duitsers zijn strikt in met wie ze in zee gaan, alles moet kloppen, van de impressum op de website tot aan de juiste rechtsvorm van je bedrijf; het gaat om vertrouwen. Het is belangrijk om te laten zien dat jij een vertrouwenwekkende partij bent. Dat vergt een goede voorbereiding.”
NeD Tax zet vanuit haar 3 vestigingen (Amsterdam, Nijmegen, Kleef) strategieën uit die ervoor zorgen dat je beslagen ten ijs komt. “We volgen daarin onze klant; dat kan de Duitse klant zijn die in Nederland voet aan de grond wil krijgen of vice versa. 80% van onze werkzaamheden ligt in advisering, compliance is daar aanvullend op. Dat doen we in het Nederlands én in het Duits. Een goede beheersing van de Duitse taal is een belangrijk element voor succes.”
Entree strategie
“We hebben over de jaren honderden businesscases begeleid en praktisch even zoveel Gesellschaft mit beschränkter Haftung, GmbHs, opgericht. En lang niet elke GmbH heeft het gehaald, zo realistisch moet je ook zijn. Het onderstreept nog eens dat een goede voorbereiding essentieel is. We onderkennen een aantal entree strategieën die je als leidraad kunt nemen. Uiteindelijk is het een ondernemersbeslissing: hoeveel wil je in beginsel investeren, is een valide vraag. Het oprichten van een Duitse entiteit is duurder en het duurt langer voordat het er staat, dan kan het in het begin handiger zijn om kleiner, met enkel exporteren, te beginnen bijvoorbeeld. Ook dan zijn er keuzes te maken: werk je vanuit Nederland, met een filiaal in Duitsland, met Duitse medewerkers die zelfstandig op pad gaan… je zult altijd moeten nadenken over hoe je een en ander juridisch en fiscaal gaat inrichten.”
Individuele aanpak
“Geen bedrijf is hetzelfde, geen enkele eerste stap naar zakendoen in Nederland of Duitsland is dan ook dezelfde. Om een voorbeeld te geven: een klant van ons was al een grote speler in Duitsland met kinderdagverblijven en wilde ook in Nederland kinderdagverblijven gaan bouwen, zoals ze dat gewend waren. Het zelf bouwen van kinderdagverblijven is in Nederland echter niet zo gebruikelijk. Overnames werken beter. Daarin hebben we ze ondersteund. Inmiddels hebben zij 20 filialen in Nederland. Het komt erop neer dat je pas van toegevoegde waarde kunt zijn als je vragen durft te stellen en breed te kijken naar hoe de markt van jouw klant eruit ziet, zowel hier als in het land van keuze waar je wilt ondernemen. Wij volgen onze klant, naar Nederland, naar Duitsland, maar mocht de ambitie er zijn, ook naar andere landen. Met een 50-tal NeD Tax specialisten hebben we altijd de kennis in huis om ook die ondersteuning te bieden.”
Enkele lokale voorbeelden
We werken voor bedrijven door heel Nederland en Duitsland en hebben ook in deze regio een aantal aansprekende bedrijven die elk met een andere reden de keuze hebben gemaakt om uit te breiden naar Duitsland. Een van de klanten van het eerste uur is marketing en e-commerce bedrijf FSG Berlin, begonnen in Nederland, maar groeide al snel door naar een volledige GmbH in Berlijn, van waaruit ze met een groot, voornamelijk Duitstalig. team actief zijn voor bekende Nederlandse klanten, als Floris van Bommel, AGU en Auping, waarvoor zij de verkoopkanalen in Duitsland verzorgen.
Nog niet zo lang geleden is Volta Energy een gewaardeerde klant van ons geworden. Zij zijn actief in de groene en duurzame energievoorziening; een mooi, innovatief product dat het mogelijk maakt om de meer afgelegen plekken (bouwplaatsen, evenemententerreinen) met zonnepanelen op een verrijdbare constructie van energie te voorzien. De strategie die we hebben gekozen om uit te breiden naar Duitsland is om zelf geworven personeel goed op te leiden en met hen de internationaliseringsslag te maken. Het kiezen van de juiste juridische structuur, rekening houdend met alle fiscale aspecten, is hierin essentieel. Zo kunnen er mensen worden aangenomen en gehandeld tussen de Nederlandse en Duitse entiteiten. Vanuit een stevige basis in Nederland hebben zij op het juiste moment de beslissing genomen om naar Duitsland te gaan.”
Biners is een dynamisch Nederlands-Duits bedrijf met vestigingen in Bonn en Scheveningen. Ze bieden een breed scala aan diensten, waaronder strategisch advies, projectmanagement en IT-oplossingen. Hun expertise ligt in het helpen van bedrijven om efficiënter te werken en hun doelen te bereiken door middel van innovatieve technologieën en methodologieën. NeD Tax speelt een cruciale rol in het adviseren van Biners over hun joint ventures en grensoverschrijdende juridische structuren en transacties. Dit zorgt ervoor dat Biners altijd compliant is in beide landen, maar vooral ook kansen kan pakken in beide landen.
Duitsland is anders. Niet alles wat hier vanzelfsprekend is, is dat daar ook. Dat geldt andersom ook. Duitsland is een groot land en biedt daardoor heel veel kansen. Zorg er altijd voor dat je je goed voorbereid voordat je de sprong waagt. Zoek je advies en ondersteuning? Of zoek je wellicht een leuke baan in onze internationale praktijk? De specialisten van NeD Tax staan altijd voor je klaar voor dat eerste verkennende gesprek. www. nedtax.nl
Redactie: Chantal Fransen Fotografie: NedTax