Je mag Anita Kovács met recht een ervaren persoon in het bibliotheekwezen noemen. In haar jeugd kwam ze al in de jeugdbibliotheek, eind jaren ’80 startte ze met haar werk voor de bieb in Nijmegen. Inmiddels is ze alweer jaren verbonden aan de vestiging in Beuningen als klantadviseur. Hoog tijd dus om kennis te maken.
Boeken uitlenen met stempels en kaarten
‘Ik woon in Beuningen en ben geboren en getogen in Nijmegen. Daar begon ik 35 jaar geleden via een uitzendbureau met mijn werk bij de bieb in de Lindenberg. Ik begon op de afdeling voor inname en het uitlenen van boeken. Alles gebeurde aan de balie, dus je had altijd klantcontact. Nu gaat dat allemaal automatisch natuurlijk. Ik heb ook nog ouderwets boeken uitgeleend met stempels en het tellen van kaarten die in de boeken zaten. Aan het eind van de dag telden we de kaarten en daarmee de uitleencijfers. De Lindenberg was op den duur enigszins geautomatiseerd en werkte met het Karmac-systeem. Dat systeem maakte foto’s van de boekhoekjes. Op die manier wisten we of het boek was uitgeleend. In het jaar 2000 verhuisden we naar het Mariënburgplein.’
Klantadvies op meerdere vlakken
‘Door een reorganisatie 10 jaar geleden belandde ik bij de bibliotheek in Beuningen en Ewijk. Dat was wel even wennen, in de stad had je wat meer reuring. Wel leer je hier de klanten veel beter kennen. En mijn dochter zat in Beuningen op de basisschool, dus ik kwam al snel leerkrachten en andere bekenden tegen. Ik ben inmiddels 24 uur per week klantadviseur. Ik vind het leuk om klanten te adviseren en tips te geven over leuke boeken. Extra mooi is het om jongeren over de streep te trekken en te triggeren om te lezen. Zij zijn de moeilijkste doelgroep, blijven vaak niet hangen in de bieb en hebben vaak andere interesses. Mijn belangrijkste taak is om de klant te zien en te signaleren. Ik kijk waar ik kan helpen en adviseer heel breed, bijvoorbeeld over de activiteiten die we organiseren, lezingen of voorleesuurtjes. Het is fijn dat onze klanten tegenwoordig ook thuis hun boeken kunnen reserveren en verlengen.’
Extra mooi is het om jongeren over de streep te trekken en te triggeren om te lezen
Een prachtige wisselwerking
‘Ik vind het mooi om mensen te verbinden. We zitten in De Lèghe Polder, een open plek. Mensen komen hier bijvoorbeeld voor dans- of sportles, anderen om te kaarten of voor handenarbeid. Dit zien ze van elkaar, die connectie die dan ontstaat vind ik zo leuk! Ik probeer dan ook altijd een link te leggen. Ik laat mensen bijvoorbeeld zien hoe het hier zoal gaat. De bibliotheek werkt goed samen met De Lèghe Polder. En kinderen die hier eerst alleen kwamen sporten, gaan nu ook naar de bieb en vice versa. We hebben daarnaast veel vaste klanten die hier komen om te lezen én voor het sociale praatje.’
De bibliotheek is er voor iedereen
‘Ik vind de sfeer hier zo fijn. De mensen zijn aardig en geïnteresseerd. Dat inspireert me. Er is hier meer dan de meeste mensen denken. We hebben bovendien verschillende soorten abonnementen, voor ieder wat wils dus. We bieden abonnementen waarbij je betaalt per geleend boek, maandabonnementen en jaarabonnementen. De bieb is daardoor beschikbaar voor iedereen. Ook bieden we een Klavervier-abonnement via de gemeente, voor mensen die weinig te besteden hebben. Door dit initiatief kan iedereen lid worden van de bibliotheek!’
info
De klantadviseurs staan 6 dagen per week tot je beschikking:
Maandag 13.30 uur tot 17.30 uur
Dinsdag 10.00 uur tot 17.30 uur
Woensdag 13.30 uur tot 17.30 uur
Donderdag 13.30 uur tot 17.30 uur
Vrijdag 13.30 uur tot 17.30 uur
Zaterdag 10.00 uur tot 13.00 uur
Redactie en Fotografie Joep Peters