Audique -opgericht in 1989- stond aan de wieg van de op maat gemaakte gehoorbescherming, op dat moment een totaal nieuwe manier van bescherming van je gehoor. Klanten in die tijd waren vooral grote bedrijven in gehorige omgevingen, die vanuit Arbowetgeving maatregelen moesten treffen tegen gehoorschade. “In Nederland vinden we het wiel graag uit, welk wiel dan ook”, aldus directeur en oprichter Marcel Peters. Deze mentaliteit, gecombineerd met het toenemende belang van gehoorbescherming in de zakelijke markt, vormt de basis voor het succes van Audique.
Leverancier van op maat gemaakte gehoorbescherming
‘In de eerste jaren lieten we onze oorstukken maken in een hoortechnisch laboratorium. Vanaf medio jaren ’90 fabriceren we onze producten zelf in een eigen lab in Nijmegen. Gehoorbescherming is verplicht in situaties waar de geluidsdruk 80 Db. of hoger is. Je zag dit in de eerste jaren vooral in papierfabrieken, de houtbewerking, in de voedingsindustrie en metaalbewerking. De jaren daarna kwamen we in aanraking met andere omgevingen, zoals geldtelkamers in het casino of boten van waterschappen. Onze op maat-oplossing heeft een eigen gepatenteerd filtermechaniek. Een filter dient voor het dempen van het geluid. In onze harde oorbeschermer zit een ventiel, wat kan worden ingesteld van helemaal open tot helemaal dicht.’
Unieke dienstverlening
‘We zijn in 1992 gestart met het aanbieden van een controlesysteem als extra dienstverlening. De zorg voor gehoor begint namelijk al na levering van de gehoorbeschermer. We leveren deze beschermer persoonlijk en testen het ter plekke op werking. Dit is belangrijk, want een lek oorstuk levert mogelijk -soms zonder dat de gebruiker dit merkt- gehoorschade op. Bedrijven kregen in die tijd nog weleens claims, soms onterecht, omdat medewerkers gehoorschade op hadden gelopen. Wij voeren jaarlijks een controle uit. We bezoeken deze bedrijven en de medewerkers krijgen een lektest op hun gehoorbescherming. We bekijken dan of deze goed afsluit en of de demping okay is. Hiermee laat het bedrijf ook zien aan de Arbodienst dat het serieus met gehoorbescherming omgaat. Bedrijven hebben immers de plicht om gehoorbescherming te leveren en deze jaarlijks te controleren. Audique biedt bedrijven gehoortesten en geluidsmetingen op locatie aan. De geluidsmeting is een onderdeel van de risico-inventarisatie van bedrijven. Op basis van de uitkomsten weet je of gehoorbescherming afdoende is, of dat er andere maatregelen nodig zijn. Daarnaast is het belangrijk om na te gaan wat de conditie is van het gehoor van nieuwe werknemers. Met onze gehoortest kunnen we de ontwikkeling van het gehoor van deze mensen volgen en een passend advies geven.’
“Audique biedt bedrijven gehoortesten en geluidsmetingen op locatie aan. Geluidsmeting is een onderdeel van de risico-inventarisatie van bedrijven”
Voorkom een pieptoon voor het te laat is
‘In 2007 zat ik een werkgroep die werd opgericht door de Tweede Kamer. De centrale vraag voor deze groep was hoe we jongeren verantwoord laten omgaan met hun gehoor. Aangesloten waren onder meer fabrikanten, KNO-artsen en festivalorganisatoren. Dit leidde uiteindelijk tot een convenant, het leek er in de jaren daarna op dat dit weinig navolging kreeg. Sinds 2015 merken we echter dat jongeren steeds meer vragen hebben over gehoorbescherming. In veel situaties komen die vragen helaas te laat. De laatste jaren is de op maat gemaakte gehoorbescherming gelukkig volledig geaccepteerd in het uitgaansleven.’
Het succes van Ultimate Ears in de Nederlandse én internationale muziekscene
‘De Ultimate Ears is een op maak gemaakt oorstuk met geïntegreerde speakers voor muzikanten. Die dienen ter vervanging van grote monitorspeakers die je vroeger op podia zag. Deze podia werden steeds groter, de geluidsman van de band Van Halen ontwierp daarom een in-ear monitor. In 1994 kwam Audique hiermee in aanraking en inmiddels is ons product zo ongeveer de standaard in de muziekwereld. Enkele artiesten die momenteel rondlopen met de Ultimate Ears zijn Het Feestteam, MEAU, Mart Hoogkamer, Davina Michelle, Suzan en Freek, U2 en Robbie Williams. Ik weet nog dat de eerste Nederlandse artiest rondliep met ons product. Toen stond ik wel even met trillende handen te kijken. Van de andere kant: het zijn gewoon mensen en ik laat me niet leiden door sterallures. Mijn belangrijkste klanten zijn bovendien de geluidsjongens en de bandleden om de artiest heen. Als ik bij de Vrienden van Amstel zit, liggen er ontzettend veel doosjes met daarin deze oortjes. Ik zie dan dat het gros daarvan afkomstig is van Audique. Ja, dat vind ik gaaf!’
AUDIQUE
Luit 28, 6644 DS Ewijk
Tel: 0487 52 5100
wwww.audique.nl
Tekst: Joep Peters Foto: Marcel Peters en Stan v/d Dobbelsteen, Feestteam